Nutella Semifreddo

Igår firade vi mormor och morfars guldbröllop samt min 25årsdag med mat på hotellet följt av fika hemma hos dom. Och när man firar måste man ha tårta, så den uppgiften tog jag gladeligen på mig.

Eftersom jag inte är något större fan av vanlig tårta med svampig sockerkaksbotten så tänkte jag testa en ny grej jag hört talas om: Nutella Semifreddo. Nutella vet nog de flesta vad det är och semifreddo är italienska för halvfrusen, vilket tillsammans beskriver detta bakverk ganska bra. Det blir som en glasstårta med nutella i. På köpet är den väldigt enkel att lyckas med och kräver ingen ugn.
Den blev mycket uppskattad under gårdagen, av såväl barn som vuxna.

Du behöver:

  • Två marängbottnar
  • 4 ägg
  • 2 msk socker
  • 5 dl vispgrädde
  • 400 g nutella

Börja med att lägga den ena marängbotten i en springform. Knäck äggen och separera gulor och vitor i två olika skålar. Häll 1 msk socker i varje skål och vispa ordentligt med elvisp, gör med fördel äggvitan först då den är känslig för fett (så räcker det med att skölja av visparna emellan). Vispa grädden, knäck den andra marängbotten och blanda ner den i grädden. Vänd försiktigt ner äggvispen i gräddblandningen. Värm nutellan lite i micron så den blir lättare att hantera, ringla sedan ner den i smeten och rör sparsamt så det blir randigt, spara lite till garnering. Häll över smeten i springformen, och ringla över det som finns kvar av nutellan ovanpå. Ställ sedan in det hela i frysen i minst 4 timmar.
Servera direkt när den tas fram, så den inte hinner smälta.

IDA_038401
IDA_03850

4 tankar om “Nutella Semifreddo

  1. Oh My God… GE MIG! Ser ju supergott ut! :O *droool*
    Kanske ska göra den tills på söndag och bjuda på när svärföräldrarna kommer hit och firar mig :D

  2. Pingback: Geishafluff + annat = himmelsk tårta | Ida

Kommentera här:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.