Geishafluff + annat = himmelsk tårta

Då har jag för första gången i mitt liv testat att göra geishafluff. Och jag säger bara en sak: fy sjutton vad gott!

Geishafluff

  • 180 g geishachoklad
  • 3 dl vispgrädde

Lägg grädde och choklad i en kastrull. Rör ihop på låg värme tills det är väl blandat. Ställ in i kylen några timmar (vanligen anges 6 timmar, jag lät bara min stå i 3-4 och det fungerade utmärkt).
Vispa blandningen precis som vanlig grädde. Du får då ett gräddfluff med mycket geishasmak. Passar perfekt i t.ex. tårtor.

Vill man göra andra varianter av fluff så kan man testa med andra sorters choklad i samma mängd som geishan. Det går även bra med olika typer av godis, t.ex. ahlgrens bilar, men då i mindre mängd (60 g ahlgrens bilar till 3 dl grädde) eftersom gelatinet gör det svårt att vispa annars, samt att det blir för sött. Skulle man komma fram till att det blivit för mycket godis i relation till mängden grädde när det är dags att vispa går det utmärkt att hälla ner mer grädde i blandningen i efterhand.

 

Mitt geishafluff använde jag i en variant av glasstårta. Jag har ett recept som blivit väldigt populärt, då i varianten Nutella Semifreddo (länk här). Men denna gången skippade jag nästan all nutella (hade bara i lite rester som fanns kvar i en burk), och bytte vanlig grädde mot geishafluff. En Geisha Semifreddo alltså. Resultatet blev en helt fantastisk choklad-och-nöt-glasstårta. Dessvärre fanns det inte riktigt tid att låta den bli genomfrusen, men den gick hem trots att den var lite halvsmält. Helt klart en ny favorit för mig!
Kunde dock ha smält lite extra geisha för sig och ringlat ner i smeten på slutet. Men så är jag ganska besatt av choklad också. Ju mer, ju bättre.

wpid-20140616_185130.jpg

Kommentera här:

