Bygga kattrastgård

Då var det dags för ett långt och bildrikt inlägg om hur jag byggt min kattgård, eftersom detta efterfrågats. Här berättar jag alltså om hur jag nätat in min uteplats, där jag inte skruvat eller på annat sätt fäst fast något i huset.

Det jag använt mig utav är:

  • Reglar med måtten 45x45mm i olika längder. Totalt 12 delar.
  • Rådjursnät, tillräcklig längd för att täcka rastgårdens väggar och tak
  • Vit lasyr + pensel
  • 16 vinkeljärn
  • En hög med skruv
  • Skruvmejsel
  • Skruvdragare
  • Häftpistol + galet många häftklamrar
  • Såg
  • Fiskelina
  • Diverse ogräsrensningsredskap

Det hela började med en övervuxen uteplats, som efter att jag kommit halvvägs med rensningen såg ut såhär. Jag kom nämligen inte på att jag borde ta en före-bild förrän jag redan hunnit en bit.

wpid-wp-1437739418006.jpeg

Ogräset försvann och häcken trimmades, plötsligt såg det rätt tjusigt ut där ute. Här ser man även mina långa plankor, som jag målat med vit lasyr för att slippa den gula nyansen dom har naturligt. De plankor som hade fel längd sågades till enligt min plan.

xDSC_1537

Sedan var det dags för själva byggandet. Jag började med en ram till ena kortsidan. Eftersom min uteplats ligger under balkonger har jag betongväggar och tak på en del av den, därför lät jag den vertikala stolpen där inne gå ända från golv till tak. Passformen är hyfsat exakt, så den fick bankas på plats. Men mer om den sen, först får ni se en Kaka som är väldigt taggad på att gå ut.

xDSC_1539
Första ramen ihopskruvad, nätet under fasthäftning.xDSC_1540

Och såhär såg det ut när den första delen var uppe. Den högra stolpen är 2 meter hög, eftersom nätet skulle ha den höjden. Hade jag inte sågat plankorna innan nätet anlände så hade jag låtit den vara lite högre än så för att utnyttja nätets fulla höjd. Jag lämnade även en bit kvar mellan den yttersta stolpen och häcken, för att ge plats åt mig själv att häfta nät men även för att kunna gå in bakom och trimma ner den där häcken vid behov.

xDSC_1541

Nästa del på gång. Denna gång en hörnstolpe + två långa delar. Här var det knivigt att få ihop det ensam, men skam den som ger sig. Genom att fästa vinkeljärnen innan uppresning behövde jag bara hålla upp och skruva fast en ny skruv innan det hela stod någorlunda stadigt. Som hjälp hade jag en stol som jag ställde på utsidan, för att den ensamma hörnstolpen skulle ha ett stöd att luta mot. När den ställts upp placerade jag även en stol på andra sidan, för att kila fast hörnstolpen i ett stabilt läge.

xDSC_1542

Här har jag fått ihop de långa plankorna med den första ramen, nu börjar det likna något. Åter igen dags att häfta nät.

xDSC_1543

När nätet var nästan helt uppe satte jag fast nästa liggande bottenplanka, fäste den i den andra lite längre stolpen och satte upp den övre liggande plankan. Sen nätade jag fast det sista innan jag bankade den långa plankan på plats emot väggen. Här blev det dock bara en bild längs vägen.

xDSC_1545

Alla väggar klara = dags att ta itu med taket. Jag började med att häfta fast det längs ena kortsidan, fortsatte sedan längs långsidan och över på andra kortsidan. Alltsammans medan jag balanserade på en plaststol. Tips: skaffa/låna en stabil pallstege istället.

xDSC_1547

Eftersom även taknätet var 2 meter brett krävdes två rader för att täcka hela taket. Så snart jag fått upp båda raderna (återkommer till rad två snart) lät jag katterna komma ut och vara sällskap. Jag placerade lite löst nät i vägen för glipan i taket, så dom inte skulle klättra upp där och ta sig ut. Det var dock onödigt, för dom sprang runt på korta ben så lågt dom kunde, att vara här ute var nämligen ganska läskigt. Lillebror roade sig mest med att vråla, för helt plötsligt gick ju dom andra iväg och han blev lämnad helt ensam nästan en meter bort, ve och fasa.

xDSC_1551
Hela taket uppe och färdigt! Skarven ”sydde” jag ihop med fiskelina, vilket blev himla bra!
xDSC_1558

När allt var färdigt ställde jag en av stolarna i hörnet vid öppningen i häcken, så djuren skulle kunna komma upp lite i höjd samt ha något att gömma sig under. Det visade sig vara en hit!

xDSC_1555

Icke-stolen-hörnet. Här ser ni fördelen med rådjursnät: det stör inte ögonen speciellt mycket och smälter in i omgivningen.

xDSC_1559

Såhär ser det då alltså ut i andra änden. Jag valde att sätta den långa plankan högt upp, för att det skulle bli snyggast så. Taknätet svänger upp och går hela vägen upp, det här är som ett Alcatraz för katter. Jag häftade allt nät från utsidan/ovansidan, vilket var möjligt tack vare springan mellan del ett och två i taknätet. På så sätt blev det hela en fröjd för ögat hela vägen.

xDSC_1567

Mina tips till dig som funderar på att göra en rastgård:

  • Mät och gör en ritning innan du åker och köper material
  • Ta dig tid att måla plankorna i en lämplig färg, även fast det tar tid
  • Ha med fördel hjälp av en vän, då går det fortare och blir betydligt enklare
  • Om du ska ha din rastgård uppe längre än jag ska ha min (dvs 2 år) eller har en väldigt slät yta att anlägga den på kan du med fördel ha någon typ av distanser under, så det blir luftigare och regnvatten kan rinna undan. När jag nätat tidigare har jag använt möbeltassar med spik, eftersom dom består till hälften av plast.

En tanke på “Bygga kattrastgård

  1. Så bra och att du gjorde den själv är ibland skönt då det blir utan stress annars får man bjuda in några.
    Önskar jag sett den innan vi gjorde en åt en granne.
    Men perfekt när jag ska bygga om min nästa år för jag har en uteplats som din. Skrattade åt dina katters reaktioner, helt underbar beskrivning!!

Kommentera här:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.