Feminism – ett så laddat ord

Det finns extremister inom allt. Högerpolitik, vänsterpolitik, kristendom, islam och så även inom feminism. Hur man nu kan vara det egentligen, eftersom det som kallas extremfeminist går emot vad feminismen egentligen står för.
Feminism. Detta laddade ord. Detta ord som får folk att se rött, åt två olika håll. De som blir förbannade över att skillnaden mellan män och kvinnor är så stora, och de som blir förbannade över tanken på manshatande kvinnor.

Året är 2015. Det finns lönegap och stora samhällsskillnader mellan kvinnor och män. Och det finns folk som tror att feminism går ut på att krossa alla män och ge kvinnor övertaget. Det är lika galet båda två.

feminism

Många anser att det är självklart att sysslor ska delas och att man ska få lika lön för lika arbete oavsett kön. Men på frågan ”är du feminist?” får man svaret ”nej verkligen inte!”. Konstigt, för det där är just vad feminismen går ut på. Att män och kvinnor ska vara jämlika.
Kollar man i Svenska Akademins Ordlista (SAOL finns även på nätet) så står det Feminism [-is’m] s. -en. Rörelse för kvinnors jämställdhet med män. Hur kan man vara emot det? Svaret är givetvis okunskap, att folk inte vet vad ordet står för.
Sen kan man givetvis vara olika mycket aktiv. Någon kan hålla med i det, och på så vis vara feminist. Någon kan jobba aktivt för det, och på så vis vara feminist. Någon kan lägga hela sin själ i det, och på så vis vara feminist. Precis som med allt annat finns det olika stadier, men de har ett ord gemensamt: feminist.
Och ja, det finns även de där som påstår att män är djävulens påfund och att de är feminister. Det finns extremister inom allt, men de representerar inte den stora massan. Och rent krasst är man inte feminist om man anser att kvinnor har rätt till mer än män, för då har man tappat det fina ordet jämställdhet.

feminism

Jag är helt klart feminist. Att som kvinna påstå att man inte är det, för att man tror att det innebär att gå runt och hata varje man man ser, är vansinne. Självklart ska jag ha samma lön som mina manliga kollegor som utför samma arbete. Självklart ska hushållsarbete delas upp. Självklart ska jag kunna gå i vilka kläder jag vill. Självklart ska jag få ha åsikter. Självklart ska jag, och alla andra, få se ur hur dom vill. Självklart ska flickor få vara tuffa och pojkar gråta (och tvärt om). Självklart är alla lika värda oavsett kön. Vem i hela världen kan påstå något annat? Det går över mitt förstånd.
Och vad som gör mig ännu mer chockad är dessa kvinnor som anser sig vara anti-feminister. Det skulle då rent ordagrant innebära att de vill att män ska tjäna mer, anses vara mer viktiga både politiskt och socialt, samt att det är helt okej att kvinnor framställs som sexistiska objekt. Jag blir mållös, på riktigt.

feminist-quote-

feminism

Kommentera här:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.