Växtspurt

För några dagar sedan sa en tjej i stallet att min häst börjar bli jämnhög nu, och jag konstaterade att hon hade rätt. Så igår passade jag på att mäta honom igen. Den 25 april låg han på 132 cm i mankhöjd. Igår (1 maj, dvs en ynka vecka senare) var han 135 cm. Jag var tvungen att mäta om för att se att det verkligen stämde, och det gjorde det. Det är helt galet snabb tillväxt på den hästen. Det ska bli spännande att se hur hög han är när han fyller ett år om en månad. Sen kan man roa sig med diverse beräkningssätt för att komma fram till en trolig vuxenhöjd. Därefter är det bara att vänta och se, han är väl färdigväxt när han är sisådär 8 år så det dröjer innan man har facit i hand.

Han testade att löshoppa för första gången igår också. Förutom att han var en jäkla skithäst som kaxade sig ordentligt mot Danne så gick det bra. Han seglade snyggt över ett kryss på 50 cm två-tre gånger (efter att ha provat över bommar liggande på marken för att förstå konceptet), sen upptäckte han att det gick lika bra att kliva över hindret och ansträngde sig således inte mer. Jag tror med andra ord att vi lägger den där löshoppningsidén på hyllan till i höst, eller kanske till och med nästa vår, när han inte växer så intensivt och förhoppningsvis har lite bättre framåtbjudning.

Bilderna nedan är från förra fototillfället i april. Jag får nog lägga ut lite bildinlägg för att beta av dom där, så ni slipper se dunjackor och vinterpäls ända in i juni.

Tack gode gud att man slipper ha en tjock vinterjacka numera. Snart får ni se bilder på oss i sommarklädsel, Wally utan vinterpäls och jag utan dun.

Kommentera här:

