Plötslig morgonmänniska

Det är helt vansinnigt hur man kan vara så trött på eftermiddagen, att man måste gå och lägga mig en stund för att orka med kvällen – och sen konstant vakna till fågelkvitter omkring klockan 5 på morgonen. Och jag har givetvis tänkt att jag ska hålla mig vaken för att få ordning på det hela, men det hjälper inte för då är jag dödstrött runt klockan 20 (och somnar) – och vaknar ändå klockan 5. Jag får nog helt enkelt inse fakta, jag är ingen kvällsmänniska längre. Istället har jag blivit en sån där underlig morgonmänniska, som glatt hoppar upp ur sängen tidigare än de allra flesta. Problemet är bara att det inte finns något att göra vid den tidpunkten, inte ens nyhetsmorgon har startat då.

Nu är klockan 7:39, och jag har varit vaken en lång stund (trots att jag idag inte gick upp förrän kl 6). Frukosten är intagen för längesen. Och nu sitter jag bara och väntar på att resten av dagen ska börja. Dvs när omvärlden vaknar till liv.

Men det här är inte så himla förvånande ändå. För jag vet att när sommaren närmar sig så blir jag allt mer morgonpigg, jämfört med vintern då jag snarare är både morgontrött och kvällstrött eftersom det alltid är mörkt. Där emellan är jag kvällspigg. Jag ser ett mönster i det hela. Men klockan 5 har jag nog aldrig varit klarvaken i hela mitt liv förut.

Nu saknas bara värme. Och att det ska sluta snöa/hagla. Sen är jag gladeligen en morgonmänniska i flera månader.

Kommentera här:

