En däckel, en däckel, mitt kungarike för en däckel

Så är den nu äntligen här. Den tömkörningsdäckel som jag velat ha i många, många år men antingen inte haft råd med eller inte haft någon anledning att köpa (det känns ju rätt onödigt att köpa sånna grejer när man inte har häst). En däckel från Tärnsjö Garveri, vilket innebär att den är ett svenskt hantverk av vegetabiliskt garvat läder från Uppland. Det är Anders Eriksson (något av en tömkörningsguru) som designat den, och tack vare den ledade bågen i toppen anpassar den sig efter hästens form på ett bra sätt.

Den här däckeln köptes som en grattis-till-jobbet-present till mig själv. Med mina tidigare hästar har jag använt billiga gjordar som inte legat still, varit svåra att rengöra, inte haft några alternativ för töminfästning m.m. Så nu när det börjar närma sig att guldhästen ska gå en långsam väg mot både inkörning och inridning ville jag ha bra grejer, istället för att köpa ännu en billig och kass gjord (mina gamla har sålts eller kastats för flera år sedan). Dessutom är det en investering för livet, för sköter man om det här lädret på ett bra sätt så håller det längre än vad jag själv gör.

Jag valde storlek cob, vilket innebär att själva däckeln är likadan som i storlek full, men att bukgjorden är något kortare. Skulle jag sen köpa en större häst i framtiden är det enkelt att köpa en extra bukgjord för att på så sätt kunna använda den även då. I dagsläget är guldhästen egentligen lite för smal även för storlek cob, men vid beställningen bad jag om att få två extra hål i remmarna för att kunna minska omfånget den sista lilla biten som behövs och det gjordes utan problem. Det hade ju känts lite vanskligt att själv ställa sig med håltången det första jag gjorde, så jag är väldigt tacksam för den servicen.

Nu kvarstår bara att lägga den på Wally, låta honom vänja sig vid känslan av att ha något styvare än en täckesgjord på sig och sen börja lära in hur man går i töm. Målet är att vi om något år ska delta i Morgan Riks och kunna ställa upp i tömkörningsmomentet (som ett dressyrprogram, men i töm) med godkänt resultat.

En utvärdering om vad jag tycker om den vid användning har jag planerat att skriva framöver, när vi kommit igång med tömkörningen ordentligt. Men än så länge är jag mer än nöjd med köpet, den känns väldigt stabil och hållbar!

Kommentera här:

