Jag var smart i slutändan ändå

För någon vecka sen skrev jag om hur jag tänkt hoppa av vårens andra extrakurs för att ägna mig helhjärtat åt mitt program, hästen och övriga sysselsättningar. Men att jag sen ångrat mig för att kursens innehåll verkade så spännande. Idag hoppade jag av den ändå. Jag kom till nån slags insikt, att det bara kommer ge en inre stress över att det ligger uppgifter och väntar samt att de böcker jag behöver måste lånas från bibliotek och att jag därmed riskerar att behöva lämna tillbaka dom mitt i. Det påverkar ju både programmet och den fristående kursen negativt, eller ja, egentligen hela livet. Dessutom lär kursen säkert genomföras även nästa år. Så i slutändan gjorde jag ett smart val ändå, och gjorde ett tidigt avbrott (vilket innebär att man då får söka den igen framöver samt att den inte ligger som en oavslutad kurs i meritlistan).

Till sommarterminen (det finns en sån på universiteten, udda nog) har jag sökt en kurs, som jag kommer tacka nej till direkt om jag kommer in. Till hösten har jag sökt en hel hög med kurser som jag mest troligt inte kommer att göra så mycket med, det finns en om hästens utfodring som jag gärna skulle läsa för mitt fritidsintresses skull men i övrigt blir det nog inga fler studier. Det känns väldigt underligt, att ha pluggat på minst heltid i tre år och vips ska man inte göra det alls längre. Men det är nog vettigt. Att landa, jobba och sen se när det börjar bli dags att fortsätta (och då i vilken riktning).

Passade på att räkna ihop mina högskolepoäng nu också. I skrivande stund har jag inrapporterade poäng som motsvarar 5 år heltidsstudier. Utöver det har jag också en ettårig yrkeshögskoleutbildning (YH), som inte räknas in i det systemet. I juni när alla programkurser för den här terminen har betygsatts så saknas bara 2,5 hp (vilket är strax under två veckor heltid) för att det ska motsvara 5,5 år (330 hp). Jag är nog ganska välutbildad trots allt. Mitt mål är att någon gång i livet nå 500 hp, men det ser jag som ett livsprojekt som får ros i land under lång, lång tid. Jag har inte bråttom.

Kommentera här:

