Frihet under ansvar

Min häst är helt fantastisk. Idag har jag stått ute och borstat, som nästan alltid annars. Och som vanligt står han lös med hängande grimskaft, så länge han sköter sig. Trots att han inte ens är ett år fyllda så står han still och beter sig i det närmaste perfekt. Även stallägaren var imponerad av honom. Sen tänkte jag släppa in honom i hagen, men vid den nedre grinden där det är som torrast, och han fick gå lös även dit. På vägen passerar man ridbanan, och jag frågade honom om han ville gå in där eller ut i hagen direkt. Han valde ridbanan. Det känns himla bra inför framtiden, att han ser ridbanan som ett roligt ställe där han gärna vistas.

Där fick han trava runt lite, trots att grinden var öppen eftersom eltråden var virad kring ett träd och jag inte hade någon vidare lust att stå och reda ut den för att han skulle röra på sig i några minuter. Nu låter det kanske som att jag är oerhört nonchalant, men så är inte fallet. Däremot vet jag att Wally håller sig i närheten, och om han mot all förmodan skulle bege sig iväg så skulle det varit till hagen där hans kompis ropade efter honom. Han sprang i perfekta cirklar kring mig, förutom när jag skickade iväg honom på några avstickare. Och halterna satt perfekt, trots att han bara fick verbalt beröm och klappar för dom. Han var inte alls sugen på att gå in i hagen sen, men idag fick det räcka med rykt och lite lätt ridbanerastning. De flesta dagarna får han nämligen röra sig på egen hand i hagen, eftersom jag inte vill överanstränga varken kropp eller hjärna på honom.

Återanvändning av bild från mars, sådär luddig är han definitivt inte nu längre.

Kommentera här:

