En morgon med mina djur

Vaknar på morgonen. Har fullt av katthår i näsan eftersom Kakan ligger och sover precis intill huvudkudden. Är i övrigt fixerad i nuvarande ställning, av Boll och Lillfisk som sover på vardera sidan av mina ben. Försöker med stor försiktighet att lirka mig loss utan att väcka djuren, misslyckas nästan alltid. Kliver upp, blir omsprungen av Kakan som har siktet inställt på matskålen i köket. Går inte till köket, eftersom Kakan blir odräglig om hon alltid får mat direkt vid uppstigning (hon blir då omvandlad till levande väckarklocka, för nyvaken matte = mat). Kakan har inte riktigt förstått det än, trots snart åtta år fyllda.

Äter frukost, ackompanjerad av minst två djur. Är det skinka på mackan är dom definitivt tre, varav minst en försöker att på ett mindre diskret sätt fiska tag i en skinkbit. Blir stirrad på med tefatsstora ögon, oavsett typ av frukost. Kan för femtielfte gången förklara för djuret att det inte gillar knäckebröd, men det spelar ingen roll, djuret vill ha ändå.

Häller slutligen upp kattmat på en tallrik. Är det blötmat så är Kakan och Boll snabbt framme och tar för sig. Lillfisk tycker att det är äckligt och bara duger i krig. Han vill ha torrfoder. Det vill Kakan och Boll också, men bara om det är rätt sort. Den bästa sorten ligger i en liten påse med texten Dreamies. Jag kallar det för kattgodis, djuren påstår att det är helfoder och vill ha fri tillgång. Dom har fel.

Tar på mig skorna och förbereder för att lämna hemmet. Katterna står kvar med näsan i maten, eller har redan somnat om i soffan. Att jag går spelar ingen större roll, då kan dom ta igen sig efter denna intensiva halvtimme.

One thought on “En morgon med mina djur

Kommentera här:

