Vad är en läromästare?

Jag fick inspiration av Ingrid Skoog (www.ingridskoog.se), som nyligen skrev ett inlägg om huruvida hennes häst kan klassas som läromästare eller inte. Hennes inlägg skapade en rejäl anstormning i kommentarsfältet, där folk intensivt försökte framföra sina åsikter om vilken etikett hästen skulle ha. I kommentarsfältet såg man även hur olika folk ser på begreppet läromästare, och så väcktes tanken till det här inlägget där jag ville få ner min syn på det hela.

Läromästare är ett ord man använder ofta inom hästvärlden, och är ett ord man använder om själva hästen, men det verkar inte finnas någon egentlig definition på vad en sådan egentligen är. En sökning på synonymer till ordet ger svaret mentor, och med ens känns det hela tydligare. En mentor har vi nog alla haft någon gång i livet, antingen i skolan, på arbetsplatsen, inom sport eller i andra situationer. En annan synonym är lärare, vilket blir ännu mer tydligt. En som är kunnig, och lär ut till de som ännu inte kan.

Med ens känns det klart att en häst kan vara läromästare för en person, men inte för en annan. Eller läromästare för en person en viss tid, men inte för all framtid. För nybörjarryttaren är det den trygga ridskolehästen som kanske inte kan gå de höga klasserna, men ändå gör det den blir tillsagd om i form av tre rena gångarter och styrning. För den mer erfarna ryttaren kan det vara den häst som har meriter högre upp i klasserna och visar ryttaren hur momenten ska kännas. För någon kan det vara den häst som är förlåtande och schysst, den som gör rätt även när ryttaren inte riktigt får till det själv. För någon annan kan det vara den häst som kräver korrekta hjälper, där ryttaren får direkt kvitto på om hens insats var bra nog. Helt enkelt den häst som genom sin egen kunskap och utbildningsnivå kan hjälpa mig som ryttare att nå mitt mål, på ett eller annat sätt. Ett dynamiskt begrepp.

Sen finns det de som kallar sina unghästar för läromästare. Eller hästar de själva utbildat i takt med att de utbildat sig själva som ryttare, med eller utan tränare, för att de anser sig ha lärt sig mycket av hästen ifråga. Här håller jag inte med. Åter igen till synonymen lärare: om jag läste en kurs i skolan där läraren kunde lika mycket som jag själv om ämnet, och jag fick lära mig själv (med eller utan någon form av mer utbildad lärare vid sidan av, utanför skolan) för att utbilda läraren, då hade jag mest troligt blivit ganska besviken på kursen. Självklart hade även den läraren kunnat ge mig kunskaper för livet, i form av att kunna söka reda på information och använda den för att utbilda någon annan (och därmed befäst viktig kunskap) – men det är ju inte läraren i sig som gett mig verktygen att nå kursmålet, eller haft tydliga föreläsningar inom ämnet. Detsamma kan man översätta till dressyren, där en nyligen inriden häst inte kan lära en ovan ryttare att rida på godkända procent i valfritt dressyrprogram, men ryttaren kan ändå få bra kunskap av att tillsammans med sin tränare utbilda både sig själv och hästen till en nivå motsvarande målet. Där är det snarare tränaren som har titeln läromästare (vilket hen ju även har, men i form av en synonym).

Samma sak blir det ofta med tiden när den ovana ryttaren köper en läromästare som går stadigt på Lätt A-nivå. Hästen kan mer, ryttaren kan mindre. Dom tränar ihop, ryttaren lär sig allt mer och rider tills vidare på hästens kunskaper. Så kommer den dag då ryttaren utvecklats till samma nivå, och planen är att höja målet till medelsvåra klasser. Plötsligt kan hästen inte längre mer än ryttaren, den har inte tränat för de klasserna förut och saknar rutin när det gäller tävlingsprogrammen. Titeln läromästare är därmed förverkad, åtminstone för den ryttaren. För en annan, mindre kunnig, ryttare skulle hästen åter igen vara en läromästare. Begreppet är alltså dynamiskt.

Därmed inte sagt att hästen som kan mer än ryttaren alltid är en läromästare. Det finns svåra hästar, som kräver väldigt mycket finess av ryttaren och inte ger bort något gratis. För en person skulle detta vara en läromästare, en ryttare som verkligen vill nå perfektion och inte har något emot att kämpa i motvind för att få sina kvitton på när hen gör rätt. För en annan skulle detta vara en hopplös häst, som sänker ens självförtroende och därmed snarare är motsatsen till en läromästare. En svårklasshäst är ofta väldigt känslig och reagerar för ytterst små signaler, det skulle vara en olämplig häst för en nybörjare som troligen skulle få stora problem eftersom ridtekniken inte är vässad (och tar tid att få ordning på), medan en mer van ryttare som har nått en bit upp i klasserna skulle kunna kalla den läromästare. Alltså: begreppet är dynamiskt.

Det här är Wille och hans ägare (jag hittade tyvärr bara några suddiga, mörka bilder med mig själv i sadeln). Denna häst fick jag möjligheten att rida under en period, och han var verkligen definitionen av en läromästare för just mig just då. Han var utbildad långt över min nivå, och gav mig möjligheten att testa på sådant jag inte gjort förut eller uppleva hur en viss rörelse verkligen skulle kännas. Det gjorde att jag kunde fokusera på min egen utveckling (sits, följsamhet etc) och göra framsteg ganska fort. Till skillnad från den ponny jag hade några år tidigare (bilden nedan), där jag visserligen lärde mig mycket av att rida in ännu en häst, men alltid var tvungen att själv visa vägen och fokusera på hennes utbildning. Hon blev dock senare ridskolehäst, där hon blev läromästare för vissa av eleverna, och numera är hon privathäst hos en tjej som matchar hennes utbildningsnivå och är därmed åter igen ingen läromästare. Summa summarum: läromästare eller inte beror på matchningen mellan häst och ryttare, och ryttarens egen uppfattning av hästens förmåga att hjälpa en uppåt i klasserna.  Ett dynamiskt begrepp, helt enkelt.

One thought on “Vad är en läromästare?

Kommentera här:

