Modellhästen

På vägen till stallet passade jag på att ta en sväng in på Hööks. Dom hade 20% på ett helt köp för medlemmar, så jag shoppade loss lite. Wally fick sitt första helt egna schabrak (dvs inte ärvt från tidigare hästar), ett turkost sådant. Det fick bli ett i dressyrutförande, eftersom det lär passa bäst till tömkörningsgjorden framöver, någon sadel ska han ju inte ha på ett bra tag. Just nu ser det gigantiskt ut, men han ska nog växa i det tids nog. Givetvis fick han modella i det lite ändå:

Utöver schabraket fylldes kassen även med en hovkniv (till hans något flikiga strålar, så jag kan hålla efter dom mellan hovslagarbesöken), en flaska flugspray, en flughuva och ett nackskydd i gelé som jag tänkte sätta på hans träns. Flughuvan är rätt stor, trots att den är i ponnystorlek (dvs samma som han har i sina grimmor), men förhoppningsvis ska han inte behöva ha någon sån i hagen. Däremot kan det vara skönt att ha något att ha på honom när han ska stå still och borstas, fixa hovar eller annat där han inte kan komma undan flygfän på något annat, smidigt sätt. Men särskilt snygg blev han ju inte direkt:

Han har börjat fälla av ganska mycket mer nu, och det som är i de fällda områdena är numera gult istället för älggrått. De senaste dagarna har han tappat päls liknande ett leopardmönster på ena sidan. Förut hade han lockig päls och jag fick frågor om han var en american curly, nu kommer väl snart frågor om han är en appaloosa istället.

Idag har vi för övrigt varit ute på en härlig promenad i skogen. Det hamnade en del på film, men den klipper jag ihop en annan dag. Danne tog grimskaftet och sen fick jag inte tillbaka det igen, ”på dagar med bra väder är han min” sa han…

Kommentera här:

