Tillväxt pågår

Idag var Wally inte riktigt med på noterna. Galopp på ridbanan ville han inte ägna sig åt, vilket jag gissar beror på att han förmodligen har en växtperiod igen. Han var ganska hög över rumpan för två veckor sedan, och nu ser det ut som att framdelen börjar komma ikapp. Så istället för att försöka tvinga runt honom i högre hastighet än vad han hade lust med så fick han mestadels lulla fram i skritt och långsam trav och träna på sina halter. Det gick alldeles strålande idag också, så nu blir det nog inga fler tillfällen då vi enbart tränar på det momentet. Jag tror att det skulle tråka ut honom.

Istället ska jag nu vänja in honom på klicker (”klicka in honom”), och se vad som kan tänkas vara lämpligt att öva in härnäst. Det blir förmodligen något som inte kräver rörelse i snabbare gångart än skritt, han ska få växa i fred.

Danne var med och fotade idag, och jag försökte få till lite film (vilket jag sen gav upp eftersom det blev för svårt att manövrera körpisk, kamera och godisgiva samtidigt). Så här kommer en bildserie från dagen.

Han stannar alltså snabbt för ljudet ”rrrrr” numera. Rätt snygga och jämna halter för det mesta, vilket känns himla positivt. När han stannat får han höra ett högt och glatt ”braaaaa!”, samtidigt som jag går fram med godis (och han ska stå still hela tiden, inte möta mig på vägen). Godiset består av hans vanliga foder, och förvaras i en hundgodisväska som kan sättas fast i jackan (den är svart och syns på bilderna nedan).

När jag försökte filma samtidigt gick det inte fullt så bra. Vid ena tillfället var han därför på väg rakt mot mig, över det ena lilla hindret som står på ridbanan. Presenningar är inget som stör honom, dom stövlar han över helt obrytt. Precis innan hans vändning över hindret hade jag gett kommando för att stanna, och jag tänkte inte låta det lilla hindret stå i vägen för det.

Alltså fick han vackert stanna där han hamnat. För att få stopp de ytterst få gånger han inte stannar helt och hållet på eget bevåg så håller jag upp pisken rakt mot bringan som en markering. Som på bilden nedan.

Vid första antydan till att stå still får han då sitt muntliga beröm, pisken vinklas bak och jag går fram med godis. Som ni ser på bilden nedan vet han precis när han gjort rätt, och står glatt och inväntar sin belöning. Han är himla enkel att jobba med, vilket är skönt när det gäller en ettåring som med fördel bara tränar korta pass. Mitt mål i dagsläget är inte att bygga någon kondition eller muskler, det ligger långt fram. Däremot ska vi lägga en bra grund inför framtida inkörning och inridning, och som det ser ut just nu blir det förmodligen inga problem att göra den här hästen väl förberedd.

Nästa gång jag tänker filma själv så blir det med en GoPro-kamera fastsatt i en sele eller ett band på huvudet, så att jag kan ha händerna fria men ändå fånga det vi gör på film. Danne filmade lite idag också, så om det blev något bra klipp där så kommer det upp senare under helgen.

Kommentera här:

