Pretty in pink

Idag fick Wally för första gången testa att ha något åtsittande runt magen. Det fick bli en täckesgjord som låg bland mina prylar från tidigare hästar, i en härligt bubbelgumsrosa färg. Herrn får vackert finna sig i att bära upp alla färger, så jag satte fast den på honom och lät honom bekanta sig med den på egen hand. Han brydde sig dock inte ett endaste dugg, han varken bockade iväg eller ens tittade på den.

Dock har han en hel del överskottsenergi, vilket framförallt märks när man leder honom. Han slänger omkring med huvudet, piskar till med svansen och är på väg att skutta iväg mest hela tiden. Han sköter sig dock fint så fort jag säger till honom, men glömmer bort sig ganska fort och gör om samma sak igen. Och igen. Och igen. Men på fredag flyttar en till ettåring in på lösdriften, så förhoppningsvis kan dom ta ut lite energi på varandra sen, till skillnad från de stillsamma pensionärer han går med nu. Jag vill inte behöva driva runt honom på ridbanan varje dag, han är i mina ögon lite för ung för att tränas på det sättet så ofta. Det känns hälsosammare för både kropp och knopp att han rastar av sig på eget bevåg med kompisar i hagen och att vi kan komplettera det med korta träningssessioner för hjärnan lite då och då istället.

Trav med en rosa elastisk gjord – inga problem.

I bilden ovan ser man verkligen hur mycket fluffig päls det sitter på den här hästen, kolla skillnaden mellan var magen verkligen börjar (dvs där gjorden löper) och fluffet intill.

Utanför ridbanan låg en gammal agilitytunnel. Den var först jätteläskig, men efter att ha passerat den tre gånger kunde han skritta lugnt och fint utan att bry sig nämnvärt. För att ytterligare befästa att agilitytunnlar inte är farliga använde jag mig av en morot jag hade i fickan. När han petade på tunneln med mulen så fick han en bit morot, vilket han fattade efter två försök. Så höll vi sedan på tills hela moroten var uppäten. Sen fortsatte han att buffa på tunneln i hopp om att få mer, men riktigt så magisk var den ju inte tyvärr. Det lär inte bli några problem att träna in den här hästen på klicker, för han är ruskigt snabblärd.

Kommentera här:

