Ett eget träns

På EuroHorse-mässan köpte jag en och annan pryl, men helt klart färre saker än tidigare år när jag haft ridhästar som tränats för fullt. Det finns helt enkelt inte så mycket saker att köpa när man har en sån här liten häst, han behöver knappt någonting och det mesta som behövs äger jag sedan tidigare. Bra för plånboken, men lite trist ändå.

Något jag faktiskt fick med hem var ett träns i storlek ponny, för det har jag inte sedan förut. Då kan man fråga sig vad en nybliven ettåring ska med ett träns till, men svaret är enkelt. Han ska inte vänjas in på bett än på länge, men Hööks har precis kommit med en kapsonring som man fäster i sidostyckena på tränset (det är en läderring man sätter runt näsan, med två uppstående ringar som man kan fästa tyglar/tömmar i). Jag sydde en sån själv när jag skulle rida in ponnyn jag hade för många år sedan, och när hon såldes så sålde jag även ringen eftersom jag inte planerade att köpa en sån liten häst igen. Tji fick jag. Men snacka om att jag blev glad när jag såg en sådan hos Hööks, eftersom det då innebar att jag skulle slippa sy en ny. Men som sagt, för att kunna använda den behöver man ett träns, och det hittade jag till ett löjligt bra pris på mässan: en hundring, trots att det har rätt bra läderkvalitet och ett fodrat nackstycke. I samma monter fanns ett pannband med turkosa stenar i silverfärgad infattning, även det för en hundralapp, så det fick också följa med hem. Det blev lite roligare än det svarta pannband som medföljde.

Fyndade även lädertömmar, vilka ska användas ihop med kapsonringen framöver.

foto-2017-02-27-17-40-16

Kapsonringen har jag dock inte inhandlat än, så Wally fick testa tränset i nästan originalutförande (nya pannbandet åkte på först). Han bryr sig som vanligt inte om vad jag gör med honom, och så länge ett bett inte är inblandat är det ganska likt en grimma ändå. Planen är att introducera enkel tömkörning/long reining längre fram i vår, men jag passade på att köpa tränset och tömmarna nu när dom ändå fanns till fyndpris.

foto-2017-02-27-17-40-44

Sidostyckena hänger mest och skräpar för tillfället, men som sagt ska nosgrimman bort och en ring på.

foto-2017-02-27-17-40-38

Bilderna blev inte så himla tjusiga. Danne höll nämligen på att klia Wally under tiden som jag fotade. Så de flesta bilderna består av en suddig häst med väldigt lång överläpp. Eller som här ovan, där han mest liknar ett uppstoppat urtidsdjur.

wallydanneliten

Danne har lärt sig att Wally är en himla trevlig filur. Han går på eget initiativ ut och hämtar honom i hagen, står och kliar, skämmer bort med godis… Jag tror att jag snart behöver köpa en till häst för att få ha en egen?

Kommentera här:

