Fri som en fågel

Det är plusgrader utomhus, och har varit så hela helgen, så jag bestämde mig för att hämta min häst i hagen och kolla in ridbanan. Den visade sig vara till allra största delen upptinad, så han fick springa omkring där en stund. Själv var han inte det minsta intresserad av att röra på sig, han ville mest stå still och bli kliad. Men jag ville se lite hur han rör sig nu, när jag inte sett honom i snabbare gångart än skritt sen jag först kollade på honom i september (med undantag för en dag när jag släppte ut honom i hagen och han travade ca 50 meter).

Dannes och Dannes kompis med tillhörande flickvän var också med ute på ridbanan. Flickvännen ifråga har egna hästar, och ville träffa min så det var perfekt att passa på när det fanns en till hästmänniska att få hjälp av för att få fart på den gula latmasken. Och jodå, fart fick han, åtminstone några korta bitar i taget. Han pep till, galopperade, bockade och sparkade. Någon direkt överblick över hur han rör sig nu (när han åter igen är en bit högre i bak än fram) fick jag dock inte, för han blandade som sagt upp det hela med andra rörelser. Men det blir nog lättare desto mer vi tränar på att han ska röra sig självständigt där på ridbanan.

Bilder/film blev det inte heller, jag hade fullt upp med att försöka hålla honom i rörelse. Jag får nog sätta igång filmkameran i ett hörn på ridbanan och se vad som kommer med nästa gång. Istället kommer här ett gäng äldre bilder, från september, som jag inte visat här tidigare. Även då var han en bit högre bak, vilket inte syns så tydligt på foton där han är i rörelse:

xida_2158

xida_2180

xida_2202

 

Kommentera här:

