Baka hästgodis

Att plötsligt befinna sig 40 mil från häst och stall, när man varit där varje dag den senaste tiden, gör att det hela känns väldigt tomt utan den dagliga aktiviteten. Så jag tänkte lägga in lite hästanknytning här ifrån Göteborg.

Det finns många typer av hästgodis i handeln, men ibland kan det vara bra att veta vad dom innehåller och lite roligt att få göra det själv. Jag tänkte därför dela med mig av några recept som jag hittade någonstans för många, många år sedan och som nu dök upp i en pärm när jag rensade papper. Jag har testat dom här recepten tidigare, men det var längesen och jag har inget minne alls av hur resultatet blev, så jag hoppas att dom ska vara någorlunda vettiga.


Vitlökskex

  • 1/2 paket jäst
  • 2, 5 dl vatten
  • 1 dl socker, honung eller sirap
  • 1 msk salt
  • Några rivna morötter eller äpplen
  • 0,5 dl vitlökspulver
  • Grahamsmjöl, eller annan grov mjölsort
  • Havregryn

Blanda allt i en bunke och låt det jäsa i ca 30 minuter. Degen ska vara fast och inte klibba, vilket du ordnar genom att anpassa mängden mjöl och havregryn. Forma till lagom stora bitar, lägg på en plåt och ställ in i ugnen på 200°C tills de är gyllenbruna.
Tänk dock på att det inte är bra för hästar att få i sig för mycket vitlök, speciellt under under en längre tid. Så begränsa intaget av dessa kex. En variant är att byta ut vitlökspulver mot t.ex. lakritspulver vilket brukar vara en populär smak hos hästarna.

 

Enkla hästkex

  • 9 dl havregryn
  • 5 dl rågmjöl, eller annan grov mjölsort
  • 2 dl sirap

250 g av varje ingrediens, om du hellre vill använda våg. Rör ner ingredienserna i en bunke och knåda ihop till en klibbig deg. Forma kulor på ca 1,5 cm i diameter och lägg på en plåt. Grädda i 180°C, 10-15 minuter, ta ut dom när dom fått färg.

 

Äppelgodis

  • 2 äpplen
  • 3 dl havregryn
  • 1, 5 dl vetemjöl
  • 1-3 dl vatten
  • 1 knäckebröd

Riv äpplena grovt och lägg i en skål, krossa knäckebrödet och blanda samtliga ingredienser (med lite vatten i taget för att se hur mycket som behövs) till en deg. Rulla till bollar och lägg på en plåt. Grädda i 180°C tills de blivit gyllenbruna.

Kommentera här:

