Krycksäker häst

Enda gången jag tänkt ”jag ska bara fodra och fixa hoven lite snabbt, då behöver jag inte byta skor” (från joggingskor till rejälare stallskor) är givetvis enda gången han av misstag parkerat en hov lite olyckligt på min fot. Resultatet blev ett besök på akuten, där det som tur var inte hittades någon skelettskada men däremot fula mjukdelsskador, så nu är jag ekiperad med kryckor i 1-2 veckor framöver. Det var ju inte riktigt vad jag tänkt.

Men fula hästhoven behöver fortsatt omvårdnad, så det var bara att pallra sig till stallet idag ändå (med Danne som chaufför och förste-häst-hanterare). Jag inbillar mig att hoven ser bättre ut nu, men om det är just inbillning eller att det faktiskt är skillnad är svårt att säga. Jag har ju inte direkt haft några superbilder att jämföra med, men det känns som att det vänt nu. Bara att hålla tummarna för att det fortsätter åt rätt håll nu. Han är i vilket fall inte öm alls längre (och har inte varit det på flera dagar, det var bara direkt efter verkningen). För hans del är jag väldigt glad för minusgraderna, eftersom det innebär mindre lera som kan leta sig in i hålväggen, så det får gärna fortsätta vara rejält kyligt en stund till.
Kryckorna bryr han sig inte om alls, förutom att han gärna vill låna dom för att se om dom är ätbara.

Var sin ful fot har vi med andra ord. En är ordentligt halt och den andra obrydd. En lär bli hel betydligt fortare än den andra, trots sina nuvarande större problem.

foto-2017-02-07-16-51-55-copy

Kommentera här:

