Lilla superhästen

Igår var första gången då jag befann mig helt ensam i stallet. Danne var iväg på annat och jag passade på att åka iväg själv. Efter att ha hämtat Wally i hagen, där han bokstavligt talat själv försökte trycka ner huvudet i grimman medan jag klappade på en av hans hagkamrater, var det dags att bege sig in i stallet och parkera honom i uppbindningslinorna. Det är något han haft lite svårt för, eftersom det tydligen är svintråkigt att sitta fast mitt i stallgången. Men han har funnit sig i det eftersom det tidigare varit med någon annan som kunnat klappa och underhålla honom. Igår var jag dock själv, och tänkte att han får helt enkelt lära sig att stå där på egen hand. När han trampat omkring lite och ledsnat på att inte kunna gå dit han vill (dvs till foderhinken) ställde han sig snyggt på bakbenen och klev framåt. ”Hästskrälle!” tänkte jag, men ville se hur han skulle lösa det utan att jag blandade mig i för att reda upp situationen. När han så skulle landa igen befann han sig för långt fram i förhållande till linornas fäste, och kunde därför inte få ner framdelen i marken. Men som önskat tänkte han till lite, backade tillbaka och placerade sig snyggt på alla fyra hovar igen. Därefter försökte han inte komma undan genom att stegra mer, så förhoppningsvis lärde han sig snabbt att det inte var någon idé.
Och jo, det sitter balsnören i linorna för att hästen ska kunna dra sig loss om det blir skarpt läge. Jag hade dock tur att dom höll för den belastning han la på, så han inte lär sig att man kommer loss genom ett oönskat beteende.

När han stod fint på marken igen var det dags för det första eldprovet: sprayflaska. Jag hade nämligen köpt pälsglans, för att försöka reda ut de dreads han var på väg att skapa i svansen. Vanligen brukar det vara lite svårt att övertyga hästar om att sprayljud är helt ofarligt, så jag hade utrustat mig med en stor portion tålamod och gott om tid. Men det visade sig vara helt i onödan. Han kunde nämligen inte brytt sig mindre. Han stod still och rörde inte en fena, inte ens ögon eller öron gav minsta tecken om att sprayljudet var obehagligt. Så svansen blev väl indränkt, och jag passade på att även låta manen få sig en snabb dusch (vilket inte heller det var något att bry sig om, enligt Wally).

Därefter fick han gå in i en box för att äta sitt kraftfoder och en tuss hö. Till saken hör att förra gången han sattes in i boxen blev han förtvivlad och var på vippen att ställa sig på bakbenen även där. Jag vill inte riskera att ha en häst som fastnar med en hov i gallret (det borde inte vara någon risk, men ibland lyckas dom ju med saker som inte ska vara möjliga), så han får vackert öva på att befinna sig där inne under säkrare förhållanden. Det är nämligen en fördel att kunna stå lugnt i box, om det skulle bli så att han måste befinna sig där p.g.a. t.ex. skada eller sjukdom. Så istället för att stänga igen dörren hängde jag ett grimskaft i vägen, det ska inte gå att fastna i. Tanken var god, och det hela fungerade över förväntan. Han stod så lugnt och åt, respektive tittade, medan jag pysslade med annat i andra delar av stallet. Och när han var klar fick han komma ut i hagen och återförenas med sina vänner där igen. Om man bortser från att han saknar tålamod (som de flesta andra unghästar) är han allt en liten superhäst ändå.

wallybox

Något som däremot inte är lika bra är hur hans ena bakhov ser ut. Den var utfluten och ful även sedan tidigare, men nu när jag varit iväg i skolan två dagar har den blivit betydligt sämre. Han har en skåra som är ca 1 cm djup och sulan har inte samma konsistens däromkring som på resten av ytan. Så jag har akutbokat hovslagare till på söndag, för att försöka häva problemen innan dom blir ännu värre. Det lär väl bli täta verkningsintervaller en period för att få ordning på det, men som man brukar säga: utan hovar, ingen häst.

wallyhov

Kommentera här:

