Städa ryktborstar

Det har nog aldrig luktat så mycket häst i min lägenhet som det gör just nu. Jag har roat mig med att diska ryktborstar som legat otvättade i ryktbagen sedan Bella såldes (vilket var i januari 2011). Att jag inte bara slänger dom och köper nya beror på att jag har ett gäng med väldigt bra borstar, det skulle bli för dyrt att byta ut alla dom på en gång. Dessutom är dom inte speciellt slitna, dom bara luktar väldigt mycket häst och det lär ju ett par nya också börja göra ganska fort.

Så efter att ha badat i varmvatten, skrubbats med tvål och torkat har jag nu precis duschat dom i ättika också. Det brukar ta bort dålig lukt väldigt bra! Så både borstar och ryktbag stinker nu ättika istället, tur att lukten försvinner när det hela torkat.

Men det är inte bara ryktborstarna som orsakar hästdoft. Jag har nämligen lagt grejerna jag vill ha med direkt till stallet i en ikeakasse, och även där finns det sånt som tidigare hästar haft men dom inte tvättats (man kan ju inte gärna slänga in en longerlina med en stor hake i metall i tvättmaskinen, då slår den sönder allting). Så snart jag fyllt den kassen färdigt ska den täckas över med ännu en ikeakasse och sen ut i förrådet, så då borde det bli bra här inne. Tur att den ska iväg en månad innan stora flytten, så att det är så fräscht som möjligt när nästa hyresgäst ska flytta in.

Apropå förrådet så är det nästan helt tömt där ute nu. Det känns rätt fantastiskt! Och framförallt känns det bra att det inte blivit så många lådor som jag trodde. Mycket har sålts av och rensats ut, och framförallt packats mer platsbesparande.

Tilldelning av hästar pågår

Bild från Island: hästar, hästar, hästar

2 thoughts on “Städa ryktborstar

Kommentera här:

