Kan inte få nog

Det går inte få nog av den lilla guldhästen. Jag räknar ner dagarna tills han anländer, tiden går aldrig fort nog. Så i ett försök att stilla hästbegäret kollar jag på de bilder jag har av honom, både de jag själv fotat och de jag fått av uppfödaren. Vilken liten superhäst det där är alltså, han har alla möjligheter (nåväl, inom rimliga gränser, men så har jag heller inte köpt en morgan för att satsa på OS i dressyr).

Jag hoppas att han får behålla sin ljusa guldgula färg, men det finns risk att han mörknar rejält. Men som man brukar säga, en bra häst har ingen färg så det spelar egentligen ingen större roll i slutändan.

Det känns för övrigt helt galet att det bara är sisådär 1,5 år kvar tills jag förmodligen kan börja träna på att hänga över ryggen på honom för att förbereda för uppsittning. Det hänger givetvis på om han är mogen för det då, men mest troligt kommer det dröja max två år innan jag för första gången kan sitta på hans rygg. Den här lille plutten… det känns rätt overkligt att han ska vara stor nog att belastas med ryttare om så kort tid, och att han dessutom kommer kunna köras in och börja dra vagn i samma veva. Den långa vägen dit känns plötsligt väldigt kort, hur ska vi hinna med allt jag vill göra med honom innan det är dags för insittning eller att köra honom? Något säger mig dock att det inte lär bli några problem i slutändan, om vi skulle träna dagligen så skulle det bli sisådär 500 pass vi kan ägna åt att öva på röstkommandon, förtroende, lösgalopp, parkering, arbete vid hand, tömkörning, long reining, löshoppning, gå över/genom/under saker, släpa saker, gå i en ändamålsenlig form, bygga muskler, tävling vid hand och allt annat man nu kan göra med en häst innan det är dags att köra eller börja rida. Jag kan lova er att ni kommer få följa med på det mesta gällande hans utveckling och utbildning, för det här kommer bli en riktig blogghäst!

vale28aug

(Fotat av hans uppfödare)

Kommentera här:

