TBT: maj 2013

Dags för en throw back thursday!
För 3,5 år sedan satt jag på den vita araben som nog är den töntigaste häst jag suttit på i hela mitt liv. Men trots att han for i sidled för sin egen skugga, lönnlöv och snö var jag aldrig rädd för att sitta på honom och såg alltid fram emot nästa tur. För hur mycket han hoppade än hit och än dit, eller ville springa på framåt (och slog sitt huvud i min ridhjälm när jag försökte bromsa genom att ta i tyglarna) så gav han ändå en rejäl trygghetskänsla. Jag visste nämligen att han aldrig skulle få för sig att dra iväg okontrollerat eller medvetet försöka kasta av mig. Han lärde mig att vara en passiv ryttare, att vänta in hästen istället för att försöka kräva något han inte var redo för. Och när han väl lugnat ner sig, lärt känna mig och insett att skuggan inte tänkte äta upp honom så gick han i en riktigt fin form till och från. Jag tror att det hade kunnat bli riktigt bra hela passen igenom om jag fått möjligheten att fortsätta rida honom. Men det satte en flytt stopp för, och nu lever han istället kvar i mitt liv genom trevliga minnen.

Just den här dagen i maj var vi ute och undersökte stigar i skogen, varvat med att ta oss fram längs samma grusväg som vi alltid brukade träna på när vi var på hemmaplan (raksträckan på bilden är 700 meter och verkligen spikrak, där har vi galopperat många gånger!). Just den stigen som är på bilderna nedan tog dessvärre plötsligt slut, eftersom ett stort träd låg tvärs över och det inte gick att komma runt det (att hoppa där gick inte, dels var trädet för stort och dels var det stenigt).

20130506-210123.jpg

20130506-210143.jpg

20130506-210130.jpg

 

Kommentera här:

