Vinterfixad cykel

Vintern kom väldigt plötsligt. Från en dag till en annan är det isgata ute, snö mest överallt och det som hann bli slask och bilda spårigheter på vägarna har nu frusit fast. Därför är jag väldigt glad att min moster och hennes man kunde hjälpa mig att byta till vinterdäck på cykeln. Jag hade hoppats att det skulle funka med de vanliga däcken en vecka till, men så var inte fallet eftersom väderprognosen säger att det ska vara minusgrader i sisådär sju dagar framöver.

Men nu är som sagt vinterdäcken på. 240 dubb i varje däck, så jag ska förhoppningsvis kunna hålla mig upprätt utan några större svårigheter. Jag passade även på att sätta fast reflexstavar på hjulen. Sånna hade jag på förra cykeln, och det var givet att jag skulle köpa nya även till denna eftersom man syns oerhört mycket bättre genom en så liten och billig justering. Dom finns att köpa på bl.a. Biltema.

Egentligen borde alla cyklar målas i reflekterande färg. Tänk så praktiskt det hade varit, om hela cykeln var som en enda stor reflex.

cykelutanblixt

Foto utan respektive med blixt (dvs hur det ser ut när t.ex. billyktor reflekteras)

cykelreflex

Med vinterdäcken blir det ytterligare en reflexrand runt hela hjulet, men jag fotade innan däckbytet så det finns inte på bild.

Kommentera här:

