Katten hade dött

Alldeles nyss satt jag inne i godan ro, när en lös hund kom farande rakt igenom nätet på min uteplats och härjade runt där inne. Ägaren stod på andra sidan, hållande i ett ihoprullat koppel och skrek till sin hund, tills den kom tillbaka till honom. Jag distraherade katterna med godis och gick ut på uteplatsen. Ägaren sa ”ursäkta, hunden gjorde så för den hade sett en katt där inne förut”. Hade jag haft någon av mina katter där ute när det hände hade den alltså mest troligt inte varit vid liv nu. Jag frågade hur han tänkte laga det hunden förstört. Han svarade att det får jag göra själv, sen gick han.

På vägen in hade Boll satt sig i fönstersängen, och jag skulle stänga snabbt för att hon inte skulle springa ut och eventuellt försvinna iväg genom hålet i nätet. Då råkade hon få svansen i vägen så den klämdes hårt, hon skrek och hoppade ner. Kvar satt en stor tuss med hår och skinn, så nu är hennes svanstipp kal och blodig. Men hon verkar inte ha ont i den, som tur är. För det vore ju verkligen droppen om vi dessutom behövde åka iväg till djursjukhuset ovanpå allt.

Om två veckor ska katterna iväg till Danne eftersom jag ska ha praktik på annan ort, och jag kommer nog inte våga släppa ut dom mer innan dess. Först måste nätet lagas, vilket jag verkligen inte har ork till just nu. Sen vet jag ju inte om hunden kommer förbi här igen. Jag har sett den passera förut, så risken finns ju. Känner mig som världens sämsta matte, som varken kan garantera deras säkerhet inne eller ute.

Kommentera här:

