Tentastädning

För bara någon vecka sedan skrev jag om det här med tentastädning. Att jag hade en väntande examination, och att det därför förmodligen skulle bli städat hemma. Hittills har jag sett det som en rätt ologisk handling. Men idag hade vi en föreläsning där just det där togs upp. När kraven är för höga så försöker man återta kontrollen på något sätt. Vissa börjar räkna kalorier, andra städar, några lägger mycket tid på att se bra ut. Eftersom just tentaplugg är en ganska kort tid är det enkelt att börja med något som också är lite mer kortsiktigt för att få resultat, dvs städa. Kan man inte ordna sitt inre kaos, i hjärnan, så försöker man åtminstone ordna det yttre, i sin bostad.

Ett överslagsbeteende helt enkelt. Det blir för mycket av något, så man tar kontroll i något mer basalt. Liksom fåglar som putsar sig, eller katten som plötsligt sätter sig för att tvätta pälsen. Jag har läst om det så himla mycket när det gäller djur, men uppenbarligen aldrig gjort kopplingen att även vi människor har samma beteende. Men nu när någon väl påpekat det känns det så självklart.

Jag håller för övrigt på med det just nu också. Min omexamination (som förresten kommer ske ihop med 12 andra från min klass, som totalt består av strax över 30 elever – lärarna får nog ta och titta lite på sin egen undervisning där…) kommer inträffa nästa vecka, och jag borde lägga tid på att plugga allt det där igen. Men det känns som för mycket att läsa, jag vet inte var jag ska börja, berget av information som ska in känns oöverstigligt, så istället sitter jag här och tidsinställer ett inlägg (det här är alltså egentligen skrivet igår, för när det publiceras har jag lunchrast mitt i en lång skoldag). För jag har kontroll över mina ord, innehållet på denna blogg och kan använda ett tangentbord även om jag så har förbundna ögon och befinner mig mitt i en storm.

Men nu är torsdagsinlägget färdigt, vilket innebär att jag lugnt kan ägna mig åt min heldag i skolan och det inplanerade gympasset därefter. En sak är struken från listan. Kvar står de fyra punkterna som rör skolan. Det går inte att skjuta på mer. Jag får försöka att sätta igång. En bit i taget.

xIDA_8731

Tänk om man kunde fått vara katt. Inte behöva bry sig om skola, jobb, inkomst, matlagning, relationer, städning, tvätt, inköp eller räkningar.

Kommentera här:

