Den dyra lilla hästen

Lilla häst ska inte hämtas (eller betalas helt) förrän efter årsskiftet, men jag kan redan konstatera att det här kommer bli min dyraste häst hittills. Och nu syftar jag inte på inköpspriset. Eller ja, där slår han också rekord eftersom mina tidigare har kostat 0 respektive 3000 kr, det är väldigt svårt att få tag i en vettig häst i den prisklassen så det lär nog aldrig hända igen. Nåväl, nu skulle vi bortse från själva köpa-häst-priset. Han kommer alltså bli dyrast hittills på andra sätt också.

Tidigare hästar har haft mycket saker, men det allra mesta var budgetgrejer, köpt på rejäla reor eller begagnat. Jag har haft det jag behövt, och lite mer därtill (tänk en stor hög med schabrak, ännu fler benlindor och flertalet träns), så det har egentligen inte gått någon nöd på varken mig eller hästar.

Men ju mer man lär sig, ju större krav ställer man på saker och ting. Och saker av bra kvalitet håller visserligen längre, men dom kostar också mer. Det blir alltså bättre, mer hållbart, ofta snyggare och trist nog även dyrare.

Mitt senaste exempel i raden är en tömkörningsgjord. Jag vill ha Tärnsjös ledade variant, vilken kostar hisnande 4200 kr. För en ynka tömkörningsgjord. För tio år sedan stod jag med min dåvarande häst utanför stallet, iförd en tömkörningsgjord i syntetiskt material som jag fyndat på Göteborg Horse Show för 200 kr. Den hade såklart ingen kanal för ryggraden, så istället stoppade jag in en tvättsvamp på vardera sida av manken. Och visst, det funkade väl, men den var svår att göra ren, ringarna var inte så bra fördelade och det var inte så tjusigt med dom där tvättsvamparna (som dessutom halkade på sned lite då och då). Alltså är det dags för något vettigare när Valentine är gammal nog. Det finns en kopia på Tärnsjös, vilken kostar ungefär hälften så mycket, men den är ingen jättebra kopia eftersom den dels inte är genomtänkt på samma sätt (Tärnsjös är mönsterskyddad) och dels är gjord av indiskt läder. Originalet är som sagt bra utformat och tillverkat i Sverige av svenskt toppläder – d.v.s. gjorden kommer hålla hela mitt liv om jag sköter den bra. Så det blir en stor utgift, men som sen kan slås ut över många års användning framöver.

Alltså kommer det ju sluta med att lilla häst får en tömkörningsgjord för 4000 kr mer än den Merlin och Bella fick dela på under flera år. Och såhär resonerar jag med flera grejer när jag kollar utrustning just nu. Det är en jäkla tur att han inte behöver något mer än en grimma under åtminstone sitt första halvår hemma hos mig, så jag har tid på mig att spara ihop pengar till alla prylar han behöver i resten av livet. Tömkörningsgjord, körsele, vagn, hästtransport, sadlar, träns (han kan ju inte bara ärva sådana, nåt eget måste han ju få och jag har redan ögonen på ett som vore lämpligt).

 

Merlin tömkörningsgjord

Merlin och den gamla tömkörninsgjorden. Tränset har jag för mig att jag sålt, det var inte så ofta jag hade användning för ett blått läderträns.

3 thoughts on “Den dyra lilla hästen

Kommentera här:

