fortsättning gällande guldklimpen

Igår skrev jag början på historien om hur det gick till när jag bestämde mig för att köpa en häst, trots att jag egentligen inte skulle. Det inlägget hittar ni här (länk). Nu kommer fortsättningen.

När han visat upp sig på ridbanan en liten stund fick han gå tillbaka till sin flock i hagen, varpå jag och uppfödaren fortsatte vidare för att träffa hans släktingar.

Först ut var hans helsyster, två år gammal. Lika trevlig och lätthanterad. Hon var i en växtfas, men ändå himla fin:

xida_2301

Därefter tog vi en titt på hans halvbror på pappans sida, även han två år gammal och supersnygg:

xida_2435

Hans farmors far bor även han där nere, snacka om att åldras med värdighet:

xida_2452

Sen fick jag möjligheten att provrida. Jag som knappt suttit på en häst under hela 2016, och som inte riktigt brukar gilla att hoppa upp på helt okända hästar på öppna ytor. Men det var bara att ta ett djupt andetag och köra på, och det är jag oerhört glad för! Den första hästen jag testade var guldhästens farmor, och direkt vid första stegen i sadeln kändes det som att komma hem. En stor känsla av trygghet, och vips var alla spår av osäkerhet över ny-häst-situationen som bortblåst. Trevlig, bekväm och helt okej bussig i ridningen. Hade det inte varit för att mitt vänsterben är halvt ur funktion efter det hundbett jag fick där i juni så skulle det gått bättre, men jag fick i alla fall en känsla för vad som fanns där i hästen.

xida_2478

Därefter var det dags för hans pappa, en aktiv avelshingst i ganska ung ålder. Även där fanns den trygga känslan. Inte alls som nerviga halvblod eller travare som bara vill springa. Han har dock haft lite otur med sina ben och är därför inte så tränad som han skulle varit annars, vilket ledde till att han inte riktigt orkade bära sig genom hela kroppen så länge i snabbare gångarter. De travsteg han fick till i god form var dock helt fantastiska, jag kan helt ärligt säga att jag inte känt någon bättre trav tidigare trots att jag suttit på en hel del fina halvblod. Så med mer styrka kommer den här hästen kunna göra storartade uppvisningar. Det är för övrigt från farmor och pappa som gulgenen kommer, dom är nämligen gulsvarta (vilket är svårt att se om man inte är van, själv fick jag fråga uppfödaren).

xida_2589

Själv har jag också en hel del att träna på. Mina ridmuskler har försvunnit och jag behöver träna på att släppa ner underbenen ordentligt, men det är ju ett bra tag innan guldhästen ska ridas in så jag har gott om tid på mig att träna upp min sits.

xida_2601

Uppställningsbild på pappan:

xida_2616

Den eftermiddagen var jag i någon form av eufori över hur härliga hästarna varit, blandat med funderingar över om det verkligen skulle vara praktiskt genomförbart. Så det hela diskuterades med flera hästvänner, fram och tillbaka, för- och nackdelar. Dagen efter ägnades åt att titta igenom de bilder och filmer jag fått till på honom, granska benställningen och läsa på om hans stam. Vad jag kom fram till har ni ju redan förstått, för nu är kontraktet undertecknat.

Planen är att han ska stå kvar hos sin uppfödare till slutet av januari, då är han ca 8 månader gammal. Då får han förhoppningsvis komma upp till Västerås, om jag hittar en lämplig stallplats. Han ska ändå bara stå på tillväxt en stund till, så det passar bra att han går och skrotar och bara hanteras då och då när jag är uppe (vilket kommer bli oftare under vårterminen, eftersom både praktik och delar av c-uppsatsen kan göras där uppe). Sen ska han ut på unghästbete över sommaren, där han får stärka ben och muskler genom rörelse och lära sig hur man beter sig som en häst, medan jag blir klar med det sista i skolan och förhoppningsvis hittar någonstans att börja jobba.
Om det skiter sig med stallplats under våren får han istället stå hemma hos en vän till mig, så det finns bra backup.

Mer om hans stam tänkte jag skriva en annan dag, då ni får läsa om deras namn och meriter.

Kommentera här:

