Dags att transkribera

Det är ett av de ord jag lärt mig den senaste veckan. Transkribera. Att skriva ner en intervju ordagrant i text. Och det är även vad jag ska ägna mig åt nu.

Idag har vi nämligen inlett ett grupparbete i skolan, där vi ska intervjua varandra, transkribera, analysera och allmänt lära oss mer om intervjustudier. Själv är jag inte jätteglad över det just nu, för det är inte riktigt min grej. Åtminstone känns det inte så för tillfället. Att hålla i en intervju, försöka lyssna aktivt på personen samtidigt som man funderar över nästa fråga, inte glida för långt ifrån ursprungsfrågan. Det är helt klart en svår konst! Men nu är intervjuerna genomförda, alltså är det dags att lyssna igenom och skriva ner. Ord för ord, ljud för ljud. Lika bra att bara sätta igång.

Kommentera här:

