Behind the scenes

Alla bilder är inte snygga porträtt. En hel del slängs p.g.a. knepiga miner, att fokus ligger fel eller något som inte ska vara i bild ändå kom med. Dessa bilder tillhör den sistnämnda kategorin, men fick ändå vara kvar. Jag tänkte nämligen att det kan vara kul att se lite hur jag gör för att få till mina bilder.

Att be djuren hoppa upp på en låda, sitta still och se söta ut funkar så gott som aldrig. Istället brukar jag ha med en påse kattgodis, där Dreamies är favoriten. Ibland blir dom dock för ivriga, och kan inte invänta godisutdelningen. Då försöker dom ta saken i egna tassar, som Boll:

x_IDA6536

Sitter som snällt får dom självklart sitt godis också, det är ett beteende jag vill belöna eftersom det underlättar när jag fotar ensam. Händerna på dom här bilderna tillhör Danne, som fick vara godisansvarig för stunden.

x_IDA6450

Håller man i godispåsen själv så blir det nästan alltid minst en kattselfie på minneskortet. Dvs ett foto som ser ut som att katten tagit ett självporträtt genom att hålla i kameran med sin egen arm.

xIDA_8734

En annan typisk grej är att katterna poserar fint – men på fel plats. Den här lådan har stått framför bakgrunden vid flera tillfällen, men då har dom vägrat att sitta fint på den utan muta. Nu gick det plötsligt hur bra som helst, när den var flyttad så att bakgrunden var stökig och ful (dvs inget man vill ha bakom ett porträtt)

xIDA_8758

Kommentera här:

