Islandsresan – Reykjavík

Jag har valt att dela upp mina inlägg om Island i flera olika, eftersom det annars skulle bli en översvämning av bilder på en gång. Det kommer ut ett om dagen tills jag fått upp alla bilder. Här är samtliga från Reykjavík, Islands huvudstad.

Första dagen knallade vi runt i staden utan kamera, och tittade på det som råkade komma i vår väg. Mycket var stängt p.g.a. helgdag, men det fanns gott om saker att se utifrån också.

Dag två började vi med att ta bussen ner till Laugardalslaug, ett badhus med vatten från varma källor (vilka allt varmt vatten på Island verkar komma från, även i duschen – ingen risk för trasiga varmvattenberedare och kalla duschar med andra ord). Det var himla skönt att kunna bada varmt ute trots att temperaturen låg kring 11°C. Vi hade köpt ett Reykjavík City Card och gick därför in utan extra kostnad, men annars ligger priset på ca 60 kr per person. Trots det var det inte så väldigt många turister där på morgonen (runt klockan 10). Värt ett besök!

Vi fortsatte vår bussfärd in till centrum och knallade runt lite sevärdheter, som Hallgrímskirkja. En imponerande pjäs mitt i staden. Isländsk choklad testade vi också, till det galna priset av 40 kr för 100g (något billigare hittade vi inte inne i stan). Den var dock en besvikelse, och rekommenderas inte om tänkt ha den som något annat än souvenir.

Efter ett besök på marina museet (även det fritt inträde med city-kortet) skulle vi testa fish & chips. För man måste tydligen äta fisk om man åker till Island. Trots att jag inte ätit fisk på sisådär 15 år. Och jo, jag smakade på den, men det blev bara några få tuggor innan Danne fick ta över. Men stripsen var goda!

Bilderna nedan ska vara klickbara. Jag har lagt dom i ett litet galleri för att det ska bli lite mer lättsmält.

Den sista bilden tog jag eftersom det är Fiskens (Lillebror) egen väg. Förra året hittade jag nämligen Bollweg i Tyskland. Nästa år får jag gå på jakt efter Kakans väg, så det blir rättvist.

Kommentera här:

