Nya datorn: iMac 27″

Nu när jag testat datorn ordentligt, med extra RAM-minne på plats, kan jag ge min recension av den.

Datorn jag köpte när jag fick lämna tillbaka den förra (anledningen finns att läsa här) är alltså en iMac 27″, 5K retina, 3,2GHz processor och 8GB RAM original. Den har jag sen boostat med 16GB RAM till, vilket alltså totalt landade på 24GB.

Den här datorn går som en klocka, även när Photoshop är igång för fullt. Inte minsta lilla svartblinkande i skärmen. Däremot hade jag oturen att den hade en död pixel och fick lämnas in för skärmbyte ganska omgående efter köpet. Men det skötte Apple med bravur, så jag har inget att klaga på.

Den här har allt jag vill ha och lite till. Ett kraftpaket för den fotoredigering jag vill kunna göra. För skolarbetet har den plusmeny med extra allt, lite som att ha en sprillans ny Ferrari för att köra tio meter fram och tillbaka. Skärmen är stor som en världskarta i jämförelse med min gamla laptop. Det ska bli spännande att se vad jag och den här maskinen kan hitta på i framtiden utöver bara foto och skolarbeten.

Till skillnad från 21,5″ som alltså rätt ofta verkar ha problem ihop med Photoshop gör den här jobbet utan minsta problem. Skärmen är knivskarp, även om många klagar över att bilderna ser små ut på den. Det är nämligen så att när man mäter i antal pixlar får bilderna ungefär hälften så stor storlek på den här skärmen jämfört med andra, eftersom den har så vansinnigt många pixlar. För en pixel är inte ett standardiserat mått som går att omvandla till centimeter. Men är man bara på det klara med den saken så är skärmen bara en enda stor tillgång, för den är galet bra.

Just 27″ kan man själv eftermontera RAM-minne i, vilket man inte kan i andra modeller. Jag valde att sätta in Corsair Vengeance 2x8GB, vilket kostade strax över 700 kr. Det är rejält mycket billigare att göra det själv än att beställa med mer RAM direkt från Apple. Maximalt kan man sätta i 36GB, men det lär nog inte behövas i mitt fall.

Och som jag sagt förut, jag gillar mac och har svårt att tänka mig ett annat märke på en dator. Den synkar med min laptop och iPad utan problem, vilket gör att jag kan komma åt mina skolanteckningar på samtliga enheter utan att behöva trycka på en enda extra knapp.

Mus och tangentbord är trådlösa. En laddning räcker i evigheter, jag har räknat ut att det tar ca 5-6 veckor mellan varje laddning med den användningsfrekvens jag haft hittills och då är den ändå igång dagligen. De laddas dessutom smidigt med en sladd som kopplas till datorn, den enda nackdelen är att musen inte kan användas när den laddas eftersom strömsladden måste kopplas in på undersidan.

Datorn i sig tar lite plats, ingen stor burk som står och brummar. Det enda som står framme är det ni ser på Apples produktbild nedan. Än så länge är jag helnöjd!

imac27

(Bild från http://www.apple.com/se, där datorn även finns att köpa)

Kommentera här:

