Bilderna dröjer

Satte mig för att börja fixa bilderna från Island i förmiddags. Två timmar senare satt jag kvar framför datorn, med en halvfärdig bild, femton vredesutbrott och ett ilsket stirrande på mätaren för hur mycket RAM-minne som används för stunden. Illröd var den, mätaren. Datorn jag har nu (som jag inte presenterat här än, men jag ska göra det så snart jag vet vad jag ska säga om den) har 8GB RAM, vilket ska motsvara det Photoshop vill ha. Min plan har redan sedan köpet varit att uppgradera det med 16GB till, och därmed få ett stort överskott på RAM och aldrig mer behöva oroa mig för att det inte ska räcka, men det har liksom inte blivit av än. Idag räckte uppenbarligen inte 8.

Så vi åkte iväg till en butik som säljer RAM-minnen, köpte ett som påstods passa min dator och åkte hem. Det passar inte min dator. Som tur är upptäckte jag det innan förpackningen öppnats, så det är bara att lämna tillbaka så snart vi har vägarna förbi igen. Men det innebär också att jag fortfarande bara har mina 8GB. Butiken ifråga har inte heller något som motsvarar de krav min dator har, så det är inte heller bara att åka ner och byta. Istället har jag nu fått beställa från en annan butik, som har ett ynka i lager vilket jag hoppas skickas till mig så det kommer fortast möjligt. Det borde i så fall anlända i mitten av nästa vecka.

Tills dess vet jag inte om det kan fixas några bilder. För jag lär bli fullkomligt galen på när det segar ihop för att programmen kräver mer minne än datorn har att erbjuda i dagsläget.

Dock har jag ett gäng bilder fotade med mobilen, vilka borde gå att klippa till och lägga upp här utan att bli fullständigt knäpp längs vägen. Dom får dock vänta en stund, för nu har det här RAM-minneskrånglet tagit så mycket energi att det är dags att fixa något att äta istället.

Kommentera här:

