Att boka tid inom vården

Det är väl bara att ringa inom telefontiden, uppge sina besvär och få en tid bokad. Eller hur var det nu?

Jag började dagen med att ringa till den sjukgymnastmottagning min läkare föreslagit. Telefontid mellan 8-8:30, och jag ringde 08:17. Därefter stod jag i kö i 13 minuter, tills meddelandet om att jag stod i kö bröts och en röst hänvisade till att man kunde ringa igen under morgondagen mellan 8-8:30. Jag testade att ringa upp igen direkt, och fick då alternativet att komma till en telefonsvarare. Efter ett intalat meddelande la jag på luren, och bestämde mig för att kolla med en annan mottagning som ligger närmare för att se om det gick att få tag i dom istället. Där kom jag direkt till en självbetjäningstelefon, och följande utspelade sig:

”För att slippa stå i kö ringer vi istället upp dig. Om du ringer från det telefonnummer du vill bli uppringd på, tryck 1”
*trycker 1*
”Du har angivit ett felaktigt personnummer. Försök igen”
*anger personnummer*
”Du har an” *KLICK*

Därefter ringde telefonen från dolt nummer, och i andra änden befann sig en person som kunde boka in ett besök åt mig. Problemet var ju bara att denna person inte sa vilket ställe hon ringde från, men jag tänkte att det spelar ju ingen roll vilket det blir så länge jag får en tid. Den 18 juli var första närmsta lediga sådan. Idag är det den 5te. 13 dagar framåt i tiden, vilket inte känns riktigt vettigt. Men jag bokade den ändå, frågade efter adressen (och det visade sig vara ställe nr 1) och la på.

Försökte därefter ringa ställe nr 2 igen, med samma resultat som ovan.

Sen ringde det igen, från dolt nummer. Denna gång fanns där en person från ställe nr 2. Den 19de kunde han erbjuda en tid. Dvs 14 dagar fram i tiden. Alternativet var att jag kunde komma på en nybesökstid denna vecka, men då inte bli lovad uppföljning p.g.a. semester. Jag förklarade att jag själv läser till fysioterapeut, så om jag bara får någon som kollar på benet och säger vad jag ska göra så kan jag nog klara det själv. Då fick jag en tid redan idag efter lunch. Så den bokades in, och nu hoppas jag att det ska anses räcka med ett besök. Om inte annat finns det säkert möjlighet att boka in uppföljning när han är tillbaka från semestern, hoppas bara att det i så fall kan göras i samband med nybesöket så jag slipper krångla runt med den inkompetenta självbetjäningstjänsten igen.

Kommentera här:

