Helios 135 mm f/2.8

För ett tag sen fick jag ett infall och köpte ett till vintageobjektiv på eBay. Med hjälp av en adapter fungerar det på min nya kamera, men fokus måste ställas in manuellt. Objektivet är av märket Helios, vilket vanligtvis innebär att det är ryskt. Men i detta fallet är det ett japanskt objektiv, där dom lånat namnet Helios. Brännvidden är som nämnt 135 mm, och bländaren på 2.8. Dvs ett ljusstarkt objektiv där man kommer nära sitt motiv.

Jag fick fatt i det för 500 kr inklusive frakt, vilket är ett riktigt kap med tanke på skicket. Vanligen ligger priset från 1000 kr och uppåt.
Är det då ett objektiv jag kan rekommendera? Både ja och nej. Det passar fint som ett lite unikt sidospår i kameraväskan, främst för den som är intresserad av lite annorlunda grejer. Men för nybörjaren, eller någon som vill fota enkelt skulle jag avråda. Det är lite krångligt att få till fokus på rätt punkt ibland, så det är betydligt mer svåranvänt än ett modernt objektiv med autofokus. Men har man intresset och tålamodet så är det absolut värt att kika på.

Här är ett gäng exempelbilder, fotade lite snabbt ute på balkongen.

x_IDA6210

x_IDA6211

x_IDA6223

x_IDA6218

x_IDA6215

Kommentera här:

