Cykeltester i massor

Idag var dagen då jag skulle börja leta efter en ny cykel att förgylla mina dagar med. Det var lättare sagt än gjort.

DSC_3792

Först ut var en Merida Crossway 300, dvs en cykel i samma serie som den jag blev av med. Den borde alltså känts bra, men det gjorde den inte. Största anledningen var nog att det var en rätt liten storlek på den, och någon större hade dom inte tillgänglig, samt att styret kändes himla högt.

DSC_3793

Näst på tur var en Crescent Anaris. En cykel som vid första anblick var snygg, men som ganska snart kändes alldeles för lila. Den kändes rätt bra, men det var något jag inte kunde sätta fingret på som inte riktigt stämde. Den känslan ihop med att färgen inte var helt toppen gjorde att jag inte slog till på den heller.

DSC_3795

Istället testade jag en Crescent Atto, för att få lite mer längd mellan sadel och styre. Den avskrevs så gott som direkt, när jag konstaterade att jag behövde stå på tå för att nå marken om jag hade ett ben på var sida.

DSC_3796

En Scott Sub Cross 50 (om jag nu inte tagit fel på modell) fick bli sist ut i den här butiken. Den hade ingen låsbar framgaffel, men jag tänkte testa den ändå för att få ett hum om hur en Scott känns. Det finns nämligen varianter med låsbar även hos dom, men inte i just denna butik. Det blev dock inte mycket testande innan den vackert fick rulla in i butiken igen. Känslan var som att sitta på en damcykel, vilket inte är speciellt förenligt med att cykla snabbt. Så om man ska ha en Scott för att cykla fortare lär man satsa på en av de modeller som är avsedda främst för racing.

Det blev alltså ingen av de cyklarna ovan.
Fortsättning av dagens cykeltester kommer imorgon, ska tidsinställa det nu direkt så ni kan läsa vidare imorgon förmiddag. Annars blir inlägget alldeles för långt.

Kommentera här:

