En ny era

Nu är den här, den nya datorn. En stationär dator, närmre bestämt en iMac 21,5″ med Retina 4K-skärm och 16 GB RAM. Vanligtvis när man tänker på en stationär dator ser man en stor, ful, brummande burk framför sig, kopplad till en skärm och tangentbord samt mus med en hel hög med sladdar. Så är det inte med den här. Datorn är allt du ser på bilden nedan, + en strömsladd som lyckades undkomma att bli fotad. Den tjockaste delen av skärmen är bara några få centimeter, och i kanterna är den 5 millimeter. Tangentbord och mus är sladdlösa. Det här är verkligen en tyst och snygg pjäs i hemmet, inte en dammsamlande sladdhärva som låter illa. Dessutom väger den jättelite, och kan därmed flyttas enkelt om man vill sitta på ett annat ställe för en dag. Man ställer helt enkelt skärmen på önskad plats, lägger upp tangentbord och mus, sätter sladden i väggen och trycker på startknappen så är man igång, det kan inte bli smidigare.

IDA_4283

Priset däremot är inte alls lika roligt. Jag kan lova att jag är glad för att jag åtminstone hade 10% studentrabatt på den. Men å andra sidan ska den hålla i många år, och det finns en anledning till att de som jobbar med foto ofta använder sig av just Apples datorer (jag tar gladeligen tillbaka detta uttalande om just den här modellen, p.g.a. orsaken som nämns i detta inlägg -länk- där datorn även lämnats tillbaka till butiken). Jag ser det helt enkelt som en investering. När jag pratade med andra innan köpet kom vi fram till att den här lär jag inte behöva byta förrän om sisådär 7-8 år om inget oförutsett händer, men på samma tid hade jag mest troligt behövt byta eller uppgradera en sån där vanlig burk-stationär minst en gång. Mac håller helt enkelt formen mycket längre, och då kan jag lika gärna lägga hela pengen på en gång och få den dator jag mest av allt vill ha. Den kommande tiden lär det dock bli ett antal knäckebröd att äta och vatten i glaset (skämt åsido, jag är rätt duktig på att spara undan pengar så det blir ingen näringsbrist här inte). iMacdieten, perfekt inför beach 2016!

IDA_4289

One thought on “En ny era

Kommentera här:

