En cykel med smala hjul

Igår när jag kom till startområdet för loppet slogs jag av en insikt. Mina däck var bredast av alla jag såg. Varenda person på plats hade cykelkläder, fullproppat med energigel och bars i ryggfickorna (cykeltröjor har sånna), avancerade hjälmar, dubbla vattenflaskor och snabba cyklar med smala däck. I ett motionslopp. I ett lopp där ingen vinner, och man inte får veta hur det gick i jämförelse med övriga. Materialsport!

Där kom jag med en racehybrid, med dämpad framgaffel och dubbelt så breda däck som dom andra. Utan en enda vattenflaska eftersom det ju fanns tre vätskestationer på dessa 7 mil, vilket är fler än vad jag brukar ha på mina rundor. Iförd löparkläder, med ett par jättebilliga cykelshorts över det hela och med en enkel hjälm från en outletbutik. Det enda som passade in i mängden var cykelskorna. Och det gick ju vägen ändå. Ska väl också tillägga att jag aldrig skämdes för att komma där med en cykel som inte är gjord för snabba landsvägslopp, den sköter sig så fint och tar mig dit jag vill. Men jag var glad att jag lagt nån timme på att rengöra den grundligt kvällen innan, så den åtminstone var så snygg som möjligt.

Men jag kan inte påstå att jag skulle tacka nej till en snabb cykel med smala däck om det erbjöds. Inte som en ersättare (den där dämpningen behövs när man far igenom stan till skolan), men som ett alternativ för snabba träningsrundor och eventuella framtida lopp. Jag skulle inte tacka nej det minsta, för faktum är att jag gärna skulle gå och köpa en sån själv om det inte vore för att dom kostar alldeles för mycket.

xIDA_7218

Kommentera här:

