Investering

Idag la jag handpenning på en ny dator. En specialbeställd iMac (vilket är en stationär dator) blev det, för en alldeles för stor summa egentligen. Men å andra sidan ska den hålla i många år, och min nuvarande dator börjar bli seg och redo att bytas ut. Dessutom varken röker, snusar eller festar jag, då kan jag med gott samvete lägga en större peng på dator istället.

Så, varför just en iMac?
1. Jag vill inte ha något annat märke än Mac, eftersom min laptop fungerat felfritt i fem år och är så oerhört genomtänkt och användarvänlig. Det är stor skillnad från alla tidigare datorer jag haft, som lagt av betydligt snabbare och saknar flera av de smarta funktioner jag upptäckt att en Mac har.
2. En stationär dator har mycket större skärm, vilket är en fördel när man ska redigera foton.
3. Det är enklare att sitta ergonomiskt rätt framför en stationär dator, bl.a. genom att man får upp skärmen i ögonhöjd och slipper titta ner.
4. I skolan använder jag bara iPad med tangentbord, så jag har inte behov av en laptop.
5. Genom att köpa ny dator nu kan min laptop avlastas, och därmed funka som extradator ett tag till vilket gör att jag då ändå har en bärbar att ta med mig om jag vill det.
6. Den är snygg.

Jag valde att uppgradera den till 16 GB RAM, jämfört med de 8 som är standard. För den senaste utgåvan av Photoshop rekommenderas att man har minst 8 för att det ska fungera bra, så det kändes vettigt att lägga till så jag har goda marginaler även för framtiden (jag prenumererar på deras tjänster, så jag får alltid den senaste programvaran). Det är även en fördel att ha extra om jag får för mig att börja redigera filmklipp framöver.

Hela datorn sitter ihop med skärmen, man slipper alltså ha en stor ful burk som surrar intill. Tangentbord och mus är trådlösa och lika stilrena som skärmen, så det blir enkelt att hålla arbetsytan ren och prydlig. Nu ska jag bara förvandla köksbordet till ett skrivbord, för det dröjer inte många dagar innan den är redo för upphämtning.

Kolla bara här så fin den är:

Skärmavbild 2016-04-25 kl. 20.04.05

(Bild från www.apple.com)

Kommentera här:

