Nikon D7200

Jag har helt glömt bort att berätta att jag köpt ett nytt kamerahus. Det är nu en månad sedan det kom hem så de bilder ni sett här under den tiden har varit tagna med nya kameran. Den nya är i samma serie som den gamla, men en uppdaterad version. Skillnaderna är inte jättestora, men det finns lite smått och gott som jag behöver lära mig för att utnyttja dess fulla potential. Har laddat ner manualen i mobilen, så det ska gå smidigt att slå upp sådant jag behöver ta reda på eller ströläsa om jag har tråkigt.

I samma veva köpte jag ett nytt (nåväl, begagnat) objektiv, ett 18-50mm f/2.8. Med andra ord ett ljusstarkt zoomobjektiv som fungerar bra inomhus. Det har jag dock inte hunnit testa så mycket, och jag ska berätta varför.

Anledningen till att jag över huvud taget köpt ett nytt kamerahus var att Danne också börjat bli intresserad av foto. Istället för att han skulle köpa en billigare kamera eller en begagnad som man inte vet något om föreslog jag att jag kunde köpa en ny så kunde han ta över min. På så sätt blir det enklare för mig att lära ut hur den funkar, eftersom jag kan kameran. Och håller man sig till samma märke så kan man ha samma objektiv på båda kamerorna. Sagt och gjort, jag köpte mig en ny och han tog hem min gamla. Jag skickade då med det objektiv jag fått med när jag köpte den, ett 18-105 som visserligen har bildstabilisator men inte är speciellt ljuskänsligt.

När jag var uppe hos honom senast hade jag med en hel hög med objektiv. Det slutade med att vi satte det senast inköpta objektivet på hans kamera, medan jag tog ett annat på min. Så när helgen led mot sitt slut och jag åter igen skulle packa ner grejerna sa han att det var roligare att fota med det nyaste, varpå jag sa att han kunde få ha kvar det tills vi ses nästa gång.

Det var förstås innan jag sett mina testbilder med det, för nu hade jag bra gärna haft det här så jag kunde bränna av en hel hög med bilder på katterna på uteplatsen. Men om 9 dagar åker jag upp igen, och då vet jag vilket objektiv som hamnar på min nya och följer med hem igen… (Jag tänkte byta ut det mot ett 50mm f/1.4, vilket nog också kan bli uppskattat av herrn)

Hittills är jag himla nöjd med kameran. Men det har varit väldigt trist väder och mycket att göra, så det har inte blivit särskilt många foton än. Jag har även haft fullt upp med att ställa in alla grundinställningar så som jag vill ha dom, och bekanta mig med denna något förändrade modell. Men snart så, när jag har fått den som jag vill ha den och har kläm på var alla smågrejer sitter så ska det bli desto fler bilder! Planen för i sommar, då jag ska vara hos Danne i Västerås mest hela tiden, är att fota som aldrig förr. Då har vi dessutom var sin kamera, vilket gör det ännu roligare när man åker ut för fotopromenader.

nikond7200

Kommentera här:

