Korkad elektronik

Jag skulle starta en film i webläsaren Safari. Det borde vara enkelt, tänkte jag och knappade in webadressen. Sen började problemet. I konversationen nedan är det inga rena citat, fullt så vältalig är inte den där webläsaren, jag har valt att brodera ut dom lite med det som inte sägs rakt ut.

”Du får inte spela den här videon, för Silverlight är för gammalt”, sa Safari. Silverlight är alltså ett program som behövs för att visa vissa filmer.
Efter att ha konstaterat att Silverlight är för gammalt fortsatte Safari med ”Vill du uppdatera Silverlight? då måste du först lista ut hur du tar bort det gamla”. Så jag letade reda på hur man gör, genomförde det hela och kände att jag var på rätt spår. Dags att konfrontera Safari igen.
”Åh du lyckades ta bort det gamla? Men du behöver faktiskt silverlight för att kunna spela den här videon, du måste installera det!!”. Jag installerade Silverlight på nytt, och försökte starta filmen igen.
”DU HAR INGET SILVERLIGHT!!!” sa Safari. Så jag installerade Silverlight ännu en gång, vilket då gav sig själv namnet Silverlight 2 eftersom det redan fanns en variant. Sedan försökte jag starta filmen ännu en gång.
”Jag blockerade Silverlight, så du kan inte visa den här filmen” sa Safari. ”Men det var då själva fa-an” sa jag, högt, och klickade febrilt över halva skärmen.
”Vill du tillåta Silverlight?” frågade Safari. ”Ja tack” svarade jag. ”Är du säker på det? Är det ditt slutgiltiga svar? Jag vet inte om det är en så bra idé, jag vill nog inte det” sa Safari.
Där brast det. DIN DUMMA JÄVLA WEBLÄSARE!! VISA MIN JÄVLA FILM! Varför i hela friden skulle jag gå igenom allt krångel för att få mitt program blockerat så filmen inte kan visas? Nu förstår jag varför vettigt folk inte använder den webläsaren. Enda anledningen till att jag tänkte göra det nu var för att jag inte kunde ha dubbla fönster av Firefox om jag ville visa i helskärm utan ett verktygsfält högst upp i den andra skärmen jag kopplat datorn till. Men jag avskedade Safari för det jobbet och vände mig till Chrome istället (som jag vanligtvis inte gärna använder, eftersom det utnyttjar en onödigt stor del av datorns arbetskapacitet). Med Chrome fungerade det felfritt att se på film, så det hela löste sig till slut. Men Safari ska jag aldrig mer tillfråga.
Kommentera här:

