Att tacka nej

Det kommer då och då förfrågningar om ifall jag vill samarbeta med företag och göra reklam för dom i min blogg, i utbyte mot produkter eller pengar. Jag har hittills ställt upp på ett sådant, där det kändes som att ersättningen var tillräcklig. Nu senast tackade jag nej till en förfrågan där företaget erbjöd ett presentkort på 100 kr, mot att jag skrev ett inlägg om dom och länkade deras sida fyra gånger. Vid sånna tillfällen vill jag mest möta personen öga mot öga och fråga om inte publicitet är värt mer än så? Ska jag minska min trovärdighet bland läsarna för en ynka hundralapp? Är jag inte värd mer än den?

Jag vill inte ha en blogg full av reklam, där läsarna inte vet vad jag verkligen tycker om den produkt som nämns (företagen vill ju ofta läsa igenom inlägget innan det publiceras, och kan därmed säga att man borde ta bort, lägga till eller ändra vissa delar). Här ska man kunna lita på allt som skrivs. Jag kommer därmed inte tacka ja till alla erbjudanden som kommer in för att jaga småpengar, för mig är min blogg värd mer än så.

Dessutom är det inte mitt mål att tjäna pengar på bloggen. Visst vore det kul med en extra inkomst, men då ska det gälla högre summor än en hundralapp. När det kommer in förfrågningar med sådär pinsamt låga ersättningar vill jag istället undvika att nämna företaget det gäller för all framtid, för då sjunker dom rejält i mina ögon.

xIDA_5537

Ni vet hur man får ett rejält begär av att blåsa iväg dom där fröprylarna på maskrosen? Ungefär samma känsla uppkommer i anslutning till frågor om samarbete med sådär löjligt låga ersättningar, dom vill jag bara blåsa iväg från min inkorg.

 

Kommentera här:

