Sommarvila för vinterdäcken

29 november åkte dom på, 21 mars åker dom av. Vinterdäcken ska in i förrådet och vila upp sig tills det är dags för nästa säsong, för jag har precis lämnat in cykeln för däckbyte. Imorgon ska den vara redo för upphämtning, då är det dags för sommardäcken att göra entré och ta mig fram längs vägarna både ljudlöst och snabbt igen.

Jag kan dock inte påstå att vinterdäcken var så värst långsamma eller jobbiga att cykla med. Mina Schwalbe Marathon Winter har skött sig felfritt över snö, is och barmark hela vintern. 240 dubbar per däck och grovt mönster, och ändå har cykeln rullat nästan lika lätt som annars. Har inget negativt alls att säga om dom, så om någon av mina läsare sitter och funderar över om vinterdäck vore något till nästa säsong så säger jag: GÅ OCH KÖP! Såg nu att mina har blivit bäst i test i tidningen GP också, så det är inte bara jag som gillar dom. Nu reas dom dessutom ut eftersom vintersäsongen är över, så det kan vara läge att göra ett klipp – vintern kommer ju förr eller senare tillbaka igen.

DSC_2507

Kommentera här:

