Att kunna cykla

Något som så många ser som självklart, att man kan sätta sig på en cykel och trampa iväg en sväng. Men så är det inte för alla. För några dagar sedan la en kvinna upp ett inlägg i en grupp på Facebook, där hon frågade efter någon som ville lära henne att cykla eftersom hon aldrig fått lära sig och det var hennes högsta dröm att kunna det. Jag skrev i ett svar att jag har en extracykel som hon gärna får träna med och att jag kunde hjälpa till efter bästa förmåga. Det bestämdes att hon skulle komma förbi idag för att prova.

Nervös, men med ett leende på läpparna ledde hon cykeln medan vi gick till en lämplig plats för att testa. Jag försökte förklara det grundläggande efter bästa förmåga, som att det är enklare att hålla balansen när det går lite fortare och att det är bra att bromsa både fram och bak samtidigt när cykeln bara har handbroms så man inte far över styret. Sadeln sänktes ner så hon kunde nå marken utan problem och sedan var det dags. Det tog ca 100 meter av assistans, med några start och stopp inräknade, innan hon knäckt koden och kunde cykla helt på egen hand. Sedan fick hon prova en liten cykelväg runt en lekplats, där det finns både en liten backe och svängar åt båda håll – vilket gick galant. Inga fall och cyklandet blev mer och mer stadigt efter varje varv runt lekplatsen.

Lyckan efteråt gick nästan att ta på. Frihetskänslan och tacksamheten uttrycktes flera gånger om. Det här var första gången i hennes 48-åriga liv hon satt på en cykel, och nu började hon våga tro på att hon i sommar kommer klara av att cykla på utflykter med sina barn i 10-årsåldern. Hon frågade hur mycket jag ville ha betalt, och fick till svar att jag inte vill ha något alls. Med framtida cykelturer inräknade kanske detta tar 2 timmar av mitt liv, det bjuder jag gärna på för att hjälpa till med något som gör en så stor skillnad för en medmänniska. För mig tar det bara lite tid, för henne öppnar det en helt ny värld. Glädjen och tacksamheten för det är betalning nog, i mina ögon.

Att just cyklingen ger en enorm frihet vet jag ju av egen erfarenhet. Att kunna åka iväg när man vill, var man vill (inom ett rimligt avstånd då), uppleva naturen, andas frisk luft och få motion samtidigt. Det kan inte en buss erbjuda.

wpid-dsc_03562.jpg.jpeg

3 thoughts on “Att kunna cykla

  1. Tänk vad världen skulle se bättre ut om alla tänkte som du! Sluta aldrig vara den du är, du är fantastisk på alla sätt.

Kommentera här:

