Pannkakor med extra protein och fibrer

Pannkakor, denna oerhört goda maträtt som många ratar för att dom tror att det är onyttigt. Själv tänker jag då rakt inte ge upp mina pannkakor för en sån struntsak, så istället gjorde jag slag i saken och modifierade receptet. Resultatet blev en smet som ger mer protein och kostfibrer, och mindre vitt mjöl.

  • 5 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 0,5 dl vetekli
  • 6 dl mjölk

Detta ger lika många pannkakor som en traditionell omgång smet (vilket blir 3 portioner i mina ögon), men istället för 1070 kcal och 52 g protein (men desto mer kolhydrater) hamnar summan på 1070 kcal och 70 g protein (+ mer fibrer). Siffrorna är baserade på ägg av storleken M samt mellanmjölk. Delar man det på tre blir det alltså ca 357 kcal och 23g protein per portion. Det är riktigt bra siffror för något som är så gott, och passar utmärkt som en lunch eller middag även för den som tränar mycket. Mindre kolhydrater, mer protein och framförallt mer kostfibrer vilket vi i Sverige är dåliga på att få i oss.
Fördelen med detta recept är att det fortfarande smakar precis som pannkakor ska smaka, och är utan konstgjorda tillsatser.

Vill man sen inte halka iväg med kaloriintaget på grund av sylten så kan man använda färska eller frysta bär. Dessa kan även mixas för att bli lättare att breda ut på pannkakan (tillsätt lite banan om du vill ha det sötare, för att kunna skippa det vita sockret).

Eventuellt kan man minska ner vetemjölet till 1 dl (då försvinner 110 kcal och 3 g protein), men jag lovar inget förrän jag testat det framöver.

IDA_0476

Kommentera här:

