Ett alternativt ståbord

Ibland kan man tänka utanför boxen och använda saker till sådant dom inte är tänkta till från början. Ni som läst här den senaste tiden har sett mina inlägg om att det är bra för kroppen att stå upp, och att jag skulle köpt ett ståbord på Ikea men att det visade sig vara jättefult och orimligt dyrt. Idag kom jag hem med en annan lösning.

Nu i helgen har jag och Danne nämligen roat oss med att stryka fotobakgrunder, genom att icke-ergonomiskt stå framåtböjda över vardagsrumsbordet. Tanken på en strykbräda väcktes, men det kändes som en onödig grej för att bara stryka en bakgrund då och då. Trots det bestämde jag mig för att kolla upp hur dom ligger i pris, och fann då en på Ikea för ynka 99 kr. När jag sedan såg att höjden var nästan detsamma som för ståbordet väcktes en tanke.

Så vi åkte till Ikea, letade upp strykbrädan och klämde lite på den. Nog skulle den duga till att både stryka bakgrunder på och att stå vid. Så jag slog till.

Nu står den här hemma, redo för nya äventyr. Och när den inte används är den enkel att vika ihop och ställa undan. Jag tänker dock plocka fram en S-krok för att hänga en påse med böcker eller liknande under när den används för att hålla upp elektronik, för att få mer stabilitet och lägre tyngdpunkt, ifall någon katt kommer farande och riskerar att välta det hela.

Hittills känns idén himla bra i alla fall. Istället för det rangliga stålståbordet för 499 kr blev det strykbrädan Ruter för 99 kr, där jag dessutom får plats med kurslitteratur och anteckningsblock intill datorn för att underlätta studierna.

DSC_3371

Kommentera här:

