Maxtester

Igår genomförde jag de maxtester som sedan ska användas för att utvärdera min träning under året. Idag har jag träningsvärk. Med all rätt dock, för jäklar vad bra det gick! Eller ja, jag hade väl haft träningsvärk även om det inte gått så bra, eftersom det då ändå varit min maxnivå för stunden.

Jag trodde att jag tappat mycket i styrka, eftersom jag nästan bara tränat kondition i ungefär tre månader nu. Tre månader är ju nästan ingenting när man tränat aktivt innan, hållit igång med annan träning och inte varit skadad. Så jag vet inte riktigt vad jag gjort för tankevurpa där. Självklart tappar man, men inte allt. Och det fick jag definitivt bevisat för mig själv igår. Resultaten såg nämligen ut såhär:

Armhävningar (på knä): 30
Knäböj (med gummiband): 101
Situps (hela vägen upp): 70
(bättre beskrivning av hur jag gjort övningarna finns längre ner)

Hur tolkas då detta resultat? Jo, det jämförs med tabeller i min träningsdagbok! Man jämför mot ålder och kön för att få fram hur man ligger till. Skalan ser ut såhär: Dåligt, Under medel, Medel, Bra, Utmärkt. Vad siffrorna baseras på står tyvärr inte, men någon form av underlag lär det finnas till dom eftersom boken känns seriös i övrig text. Mina resultat hamnade såhär (kvinna, 27 år):
Armhävningar: Bra (23-32 st)
Knäböj: Utmärkt (>39 st)
Situps: Utmärkt (>39 st)
Jag har alltså oerhört god marginal på både knäböj och situps, och är snart uppe i utmärkt även på armhävningarna. Helt klart bättre resultat än jag trott!

Jag valde att göra en standardisering (snacka om skadad av skolan) av övningarna, för att veta att jag gör likadant även vid framtida försök. Vid armhävningarna ska jag ner så långt att näsan nuddar mattan, höften ska hållas rak. Knäböjen görs med gummiband runt knäna för att aktivera rätt muskler, barfota och mot en av mina köksstolar där jag vänder rörelsen när jag nuddar kanten (vilket sker i ca 90°). Situps ska i detta fall göras hela vägen upp, med klapp i golvet framför fötterna i högsta läget och klapp i golvet bakom huvudet (vilket också ska ner och få markkontakt) innan vändning.

Det ska bli väldigt intressant att testa igen om tre månader, för att se om det blivit någon skillnad och i så fall hur stor.

2ac76057956a4385274ecfaa6d07ef67

Kommentera här:

