Materiell lycka (Fitnessförlagets Träningsdagbok)

Ingen kan nog undgå att märka hur förtjust jag är i prylar. Inte onödiga prydnadsprylar; men användbara, praktiska och/eller roliga ting.
Den pryl jag ska presentera för er idag är användbar, praktisk OCH rolig. Tre i en. Och nej, det är inget kinderägg! Det är något mer fantastiskt än så. Det är en spiralbunden bok, som man själv får fylla i – och den handlar om träning! Materialsmurfen i mig rullar runt på en hel äng av lycka där inne i huvudet just nu.

Det hela började med att jag letade efter en kompletterande julklapp till min kusin. Den som på rak arm kan säga vad man borde köpa till en kille i gymnasieålder borde få nobelpris (vilket sådant vet jag däremot inte, det behövs nog en ny nobelkategori för sådant), och jag hade ingen aning. Så berättade mormor att denna grabb börjat träna på gym, och verkade tycka att det var roligt. Jag satt i andra änden av telefonen med ett halvt uppgivet ansiktsuttryck och tänkte ”vad köper man till någon som gillar att gå på gym? där finns ju redan allt!”. Tankarna vandrade sedan vidare till ”träningskläder? hah, nej där lär jag inte kunna träffa rätt. vattenflaska? lär han redan ha. handskar för att skydda händerna vid tunga lyft? funkar inte om han bara tränar med maskiner”.

Nepp, nepp, nepp. Idé efter idé knycklades ihop likt ett imaginärt pappersark och slängdes i den fiktiva papperskorgen, eller vid sidan av och låg där som en irriterande påminnelse om min oförmåga att komma på något bra. Efter lite planlöst omkringstrosande på stan hamnade jag i en butik där det uppenbarade sig ett ting som stack ut från de övriga. Det var som att solstrålar sändes ner likt en pil genom molnen, änglarna sjöng och tiden stannade upp. En träningsdagbok! Jag bläddrade igenom den lite snabbt och likt vemdetnuär i filmen om tjuren Ferdinand skrek hjärnan ut ett triumferande ”HONOM SKA VI HA!”. Munnen höll däremot tyst, så ingen behövde fundera över vad jag kan tänkas ha för bokstavskombination (mig veterligen har jag ingen sådan alls, men man behöver ju inte tära på omgivningen för det).

DSC_2778 copy

Nåväl, nu handlar detta inlägg inte alls om min kusin egentligen. För när jag köpt träningsdagboken tog jag ännu en snabb titt igenom den innan jag paketerade in den brunt papper, drog över ett varv snöre och satte en klutt lack för att försegla det hela. Direkt kände jag att jag måste bege mig ut på jakt efter en sådan till mig själv också, men eftersom jag köpt butikens sista exemplar fick jag vända mig till det oändliga internet. Fördelen är dock att när man vet vad man letar efter känns internet ibland ganska litet och behändigt, och jag fann till slut vad jag ville ha på Cdon.se (länk direkt till produkten), men finns även på t.ex. Bokus.  Det blev en annan variant än den min kusin fick, så jag har längtat efter denna stund då den äntligen skulle ligga där i ett efterlängtat paket i brevlådan.

Idag var alltså dagen. Dagen då träningsboken kom hem. Nästan så att tideräkningen måste nollställas och utgå från denna dag framöver. Nu finns Före Träningsdagboken och Efter Träningsdagboken. FT och ET. Kristus kan slänga sig i väggen, han kan inte mäta sig med min träningsdagbok. Nåväl, nu kanske jag gått några steg för långt. Eller kilometer…

I vilket fall som helst: KÖP DEN! Förutsatt att du ägnar dig åt träning alltså, annars är den ju tämligen meningslös. Jag menar, den är ju inte så snygg som hyllprydnad, att hänga upp på väggen eller ha på ett coffee table i vardagsrummet. Men den som tränar kan gladeligen slita den med hälsan (bokstavligt talat!). Låt den ruggas i kanterna i gymväskan, få ett svettstänk eller behöva hängas på vädring efter att ha antagit doften av välanvända träningsskor. För den här, mina damer och herrar, är här för att stanna.

DSC_2780

Om det inte räcker med ovanstående brandtal för att inköpa denna produkt kan jag härmed bidra med lite mer objektiva fakta. Detta är alltså en fyll-i-själv-bok för de som tränar. Varje sida består av ett antal tabeller och rader att fylla i, gällande bl.a. datum, träningsövning, antal kilo/repetitioner man utfört den på, träningens varaktighet, eventuell annan aktivitet (med sträcka+hastighet) och några rader för övriga kommentarer. Exempelsidor för att visa hur man kan fylla i finns i början.
Det finns även sidor där man kan fylla i sina mål (för styrka, kondition, rörlighet och hälsa), resultat på styrke- och konditionstester (vars utförande finns noga beskrivet i boken), utvecklingsschema och egna anteckningar. Samt några sidor text om träning, tester och tabeller för dessa.

DSC_2785

Träningsdagboksdelen består av 222 sidor, där varje sida motsvarar en träningsdag (se bilden ovan). Hur länge den räcker beror alltså på hur mycket du tränar, eftersom datumet högst upp på varje sida fylls i av dig själv. Det gör alltså ingenting om du börjar den femte oktober eller elfte januari, eftersom den inte går över ett kalenderår (eller år överhuvudtaget).
Det finns även en engelsk variant vid namn Training Journal (det var den min kusin fick, eftersom den var den enda bra jag fick tag i ute i butik), som man hittar hos bl.a. Gymgrossisten. Det är alltså samma författare och upplägg, men annat språk.

Själv skulle jag främst rekommendera denna bok till de som styrketränar i någon form, och som vill hålla koll på hur utvecklingen ser ut. Den fyller inte så mycket funktion för den som ägnar sig åt gruppass eller bara löpning, eftersom man kan logga sina pass och framsteg bättre på andra sätt då (t.ex. med appen/siten Endomondo som jag ofta rekommenderar här på bloggen). Kör man styrketräning i grupp kan det givetvis fungera med boken, men exempelvis dans och yoga passar bättre att logga på annat sätt.

Jag har medvetet valt att ta lite halvkassa bilder där inte all text är fullt läsbar, med hänsyn till författaren som lagt ner tid på att skapa boken och givetvis ska ha betalt för att folk tar del av den text som finns där. Verkar det intressant säger jag alltså: köp den, njut av den och gläds åt dina framsteg!

DSC_2784
(Tilläggas ska att jag inte tjänar ett öre på detta inlägg, inte ens ett gratisexemplar av boken har jag fått för att skriva om den, så det ni läser här är mina genuina åsikter)

4 thoughts on “Materiell lycka (Fitnessförlagets Träningsdagbok)

    • Inte ens hälften handlar om den faktiska boken. Det övriga är mest utfyllnad orsakad av uttråkning, vilket gör det till ett roligare inlägg än en ren och torr recension.

  1. Hoppas du får din bok skapligt snabbt nu då. Cdon ligger efter massor. Några som beställt i November som inte ens fått sin order :o Inte blev det bättre efter black friday och cyber monday. Några som blev utan julklappar med..

    • Jag fick den efter 10 dagar (inkl. helgdagar, och dom har det ju varit gott om nu), och trots att det var en beställningsvara :) Beställde på julafton, fick den i brevlådan 4 januari.

Kommentera här:

