Vinterkräksjuka: Vett och etikett

Kära vänner!
Vinterkräksjukan har tydligen tagit sitt grepp om Sverige för i år, därför tänkte jag passa på att påminna er alla om vad som gäller nu:

  • Tvätta händerna ordentligt.
  • Stanna hemma i minst 48 timmar efter sista symtom (”men jag har inte råd att stanna hemma” är inte en godtagbar orsak att gå till jobbet ändå, det är egoistiskt att orsaka sjukdom, lidande och ekonomisk förlust hos andra för att du själv har så dåligt ekonomiskt sinne att du inte kan bli hemma några dagar utan att gå i personlig konkurs).
  • Håll sjuka barn hemma, 48 timmar gäller även för dom (och släpp då heller inte iväg syskon som riskerar att få sitt första symtom i skolan!).
  • Köp hem sådant du vill ha vid eventuellt sjukdomsutbrott i förväg, så du inte blir tvungen att gå till affären och sprida smitta där för att kylskåpet ekar tomt (återupprepning: stanna hemma i minst 48 timmar efter sista symtom).

Behandla andra så som du vill bli behandlad själv, är en bra grej att leva efter. Jag har svårt att tro att någon vill bli smittad med ett äckligt virus av någon snåljävel som inte tänker på någon annan än sig själv, så var inte den personen du heller.

2 thoughts on “Vinterkräksjuka: Vett och etikett

  1. Jag har aldrig haft vinterkräksjukan trots att jag har vart extremt utsatt för den x antal gånger. Fick höra på en föreläsning att det beror på ett genfel. Bästa genfelet ever isåfall!
    Och har jag varit utsatt för smitta så duschar jag alltid och tvättat håret på jobbet innan jag åker vidare. En vinter fick jag gå mellan olika avdelningar och jobba, har nog aldrig duschat och spritat mig så mycket som då! Det är ju inte optimalt men när nästan alla andra är sjuka så har man inte mycket till val.

Kommentera här:

