Vintern, jag är redo!

Då sitter vinterdäcken på cykeln och jag är redo att ta mig an den kallaste årstiden. 240 dubb per däck, som nu ska köras fast ordentligt i ca 5 mil. Det gör jag på mindre än en vecka, om vädret är cykelvänligt (vid ösregn väljer även jag bussen).
Än så länge har jag testat sisådär 100 meter. Det var vingligt! Helt annan känsla i vinterdäck än de vanliga däcken, men det ska jag nog vänja mig vid ganska snabbt, samt att dubbarna kommer tryckas fast mer när jag tar mig ut och låter dom rulla några mil. Jag får komma med ett nytt utlåtande när jag hunnit prova dom ordentligt, helt enkelt. Något jag däremot kan skriva om redan nu är hur min tanke gick innan köpet.

Att köra utan vinterdäck på bilen när det är isigt underlag är ju inget man ens funderar över att göra, det är en sån självklarhet att skaffa däck anpassade efter underlaget. På cykel är det inte alls lika vanligt att ens fundera över, trots att man där sitter oerhört oskyddat och kan komma upp i hög hastighet. Kan man då undvika att köra omkull tack vare dubbar i däcken så är det definitivt värt det. Mina däck (inkl. däckbyte) gick loss på 1000 kr. Det är helt klart en summa jag vore beredd att punga upp med flera gånger om ifall jag låg på backen med frakturer och hjärnskakning, för att få en möjlighet att spola tillbaka tiden och undvika olyckan.

Att jag valde just 240 dubb istället för den billigare varianten med 120 dubb tycker jag talar för sig själv. Det är en så pass liten yta som har kontakt med underlaget, och att då ha dubbelt så många dubbar ökar fästet rejält. Även där funderade jag över hur jag skulle resonera vid en fallskada, då skulle jag helt klart banna mig själv för att ha varit dumsnål och sparat in några ynka hundralappar vid inköpet.
Däcken förväntas hålla i ca fem år enligt tillverkaren, men det beror så klart på hur mycket man använder dom. Skulle dom nu hålla fem säsonger så blir det 200 kr/år för däcken (+ eventuella kostnader vid inlämning för däckbyten), det känns som en fullt rimlig kostnad för säkerhet!

DSC_2507

Kommentera här:

