Träningstips

Känslan av att behöva/vilja träna, men inte riktigt vet vad man ska göra. Känns den igen? Bara lugn, det händer nog dom flesta! Men det finns en smidig lösning som man kan göra där hemma.

Avsätt ungefär en halvtimme och starta en peppande spellista på t.ex. Spotify. Lägg en yogamatta på golvet, ta fram eventuella hantlar, kettlebell, gummiband eller vad du nu har hemma (det går bra utan också!). Sen väljer du ut två övningar som utförs i samma kroppsläge (stående, sittande, liggande) per låt, detta för att du inte ska behöva ägna tid åt att ändra läge. Det hela kallas på träningsspråk för superset – att köra två övningar, som tar olika muskler, direkt efter varandra. Försök även att variera muskelgrupperna som tränas så du inte kör samma muskel två låtar i rad.

Övningsexempel:

  • Situps och höftlyft
  • Armhävningar och rygglyft
  • Plankan och ”kissande hunden”
  • Stående rodd och axelpress

Kör som sagt två matchande övningar per låt. Du behöver inte räkna antalet repetitioner, istället byter du övning när musiken ändras (t.ex. när vers går över i refräng). Orkar du inte kämpa dig igenom hela låtdelen så byter du övning lite tidigare eller minskar hastigheten på utförandet, så du rör dig hela låten igenom. Så länge du väljer övningar som tar olika muskelgrupper fungerar det bra med den lösningen, eftersom dom trötta musklerna då får vila en liten stund.
När nästa låt börjar tar du nästa kombination av övningar o.s.v. tills du tagit dig igenom det du planerat. Mellan 20-40 minuter är ganska lagom för denna typ av träning.

Det är en himla smidig lösning för att köra ett intensivt pass utan att behöva tänka efter speciellt mycket. Om du dessutom skriver ner ett gäng lämpliga övningskombinationer på ett papper så har du något att följa inför nästa gång. Det går även alldeles utmärkt att bara ha två övningskombinationer, och upprepa dessa igenom hela passet men till olika låtar. Det här träningsformatet fungerar dessutom alldeles utmärkt att köra ihop med andra i familjen, oavsett träningsnivå, eftersom man kan anpassa sin hastighet efter vad man orkar och istället kör lika lång tid så man ändå är klara samtidigt och inte behöver vänta in varandra.

I och med att man inte vilar emellan, utan bara kör på med andra muskelgrupper, så tränar man även sin kondition samtidigt som styrka. Passet blir dessutom väldigt effektivt, du hinner med ungefär dubbelt så mycket som om du hade kört bara en övning i taget med vila emellan seten.

yoga-motivation

Om du inte äger någon yogamatta i dagsläget så finns de billigt på t.ex. Rusta. Det är en väl värd investering om du vill träna hemma, eftersom det är skönare och stabilare än att ligga direkt på golvet. Den fungerar även alldeles utmärkt för att träna i trädgården på sommaren.

Annonser

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s